een waarde hebben is duidelijk. De vroegere reiziger her kende de stad aan haar silhouet en de oudere generatie kon je een stadsgezicht voorleggen, dat zij onmiddellijk herkende als Haarlem. 11 Bij planvorming en -ontwikkeling dient dan ook het prospect te worden betrokken. Een nauwkeurige ontleding ervan zowel in soorten gebouwen als in chronolo gische orde dient met ander materiaal de basis te zijn eer een volgende stap in het proces van uitbreiding van de stad, hori zontaal of verticaal, kan worden gezet. Het zal duidelijk zijn, dat velen ook buiten Haarlem intensief en emotioneel de plannen volgen met betrekking tot het Enschedé-complex. Wij kennen tijden van nivellering en van excellering. Van nivellering gedurende de eerste jaren van de Franse revolu tie, toen torens moesten worden afgebroken tot de hoogte van de dakconstructie of als feodale tekenen het veld moes ten ruimen.2) Van excellering nu al decennia lang, in het bij zonder sedert de bouw van wolkenkrabbers in Manhattan, nadien over de wereld verspreid. Was de toren van de Grote of Sint-Laurenskerk in Rotterdam eeuwenlang het hoogste bouwwerk, temidden van de bouwwerken thans is deze tot bijna de kleinste gedegradeerd. In het wervingsbeleid van gemeenten wordt dikwijls ge werkt met het gemeentewapen of met het prospect, zelfs met beide. En overal kom je het prospect tegen: op dasspelden en glazen, in cafés en op briefpapier, op affiches, boekom slagen en postzegels, om enkele toepassingen te geven. Het bronnenmateriaal voor het stedelijk silhouet is in zijn soort beperkt. Oud is de toepassing in zegels, gevolgd door getekende of geschilderde gezichten. Deze kunnen aanvan kelijk als decor fungeren voor een gebeurtenis, later komen zij als zelfstandige kunstuiting voor. Vanaf de zestiende eeuw komen prospecten ook in gedrukte vorm voor, terwijl vanaf de negentiende eeuw de fotografie een nieuwe ver spreiding van prospecten mogelijk maakt. Voor de kennis van het prospect zal het gedrukte materiaal door zijn ver spreiding meer gevolgen hebben dan het getekende en ge schilderde stedelijk silhouet. Ook daarom zal de nadruk op het gedrukte materiaal liggen. Uit bestudering van dit mate riaal, ook voor Haarlem, blijkt dat een bepaald prospect nog lang wordt nagevolgd, ook al zijn elementen door afbraak of nieuwbouw inmiddels gewijzigd. Daarmee kan de authenti citeit van het materiaal worden beproefd. Het is niet mijn bedoeling hier een volledig overzicht te geven van alle prospecten van Haarlem, ook al omdat mij de kennis daar van ontbreekt. Ik wil slechts pogen de betekenis van het prospect duidelijk te maken aan de hand van enkele voor-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1994 | | pagina 24