J I.A ,\K I I'M Gezicht op Haarlem vanuit het noordoosten van Anna C. Brouwer in L. van Ollefen en R. Bakker, De Nederlandsche stad- en dorps-beschrijver. Dit deel verscheen in 1796. (Gemeentearchief Haarlem, topografisch historische atlas) tret. Een vergelijkbare functie kan het prospect hebben. De topografie van voor- en achtergrond is juist, maar de combi natie van beide in één voorstelling geeft een niet bestaande situatie. Een goed voorbeeld is het gezicht op Haarlem op een anoniem schilderij, omstreeks 1700, dat Vlietzorg en Zorgvliet aan het Zuider Buiten Spaarne weergeeft. Hier verwijst het silhouet van Haarlem, heel ver weg gelegen, naar de woonplaats van de eigenaar van het huis. 2"> Deze bijdrage beoogt slechts een eerste indruk te geven van hetgeen beschikbaar is aan vooral gedrukt materiaal, waarin het prospect van Haarlem naar voren komt. De bedoeling is te wijzen op het belang van het stedelijk silhouet, zoals dat in eeuwen is gegroeid. Bij de waardering, welke men heeft voor afzonderlijke monumenten en voor groepen monumen ten en bouwwerken, dient ook het belang van het stedelijk silhouet te worden ingebracht. De eerste kennismaking im mers met de stad van verre dient te worden geanalyseerd en te worden beschermd indien daartegen ontoelaatbare aansla gen worden ondernomen. Het zou daarom wenselijk zijn, om een overzicht te doen maken van al hetgeen, waaruit het silhouet van Haarlem is te begrijpen, ongeacht de techniek. Eerst dan kan aan de hand van de vele impressies in chrono logische volgorde geplaatst, een gefundeerd oordeel worden uitgesproken over de waarde van Haarlems silhouet. Haarlem heeft alles: een levendige geschiedenis en een le vendig heden en bovenal de basis voor een fraai silhouet: een woonplaats op een hoogte, zoals de verklaring van de naam van de stad luidt. 32

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1994 | | pagina 32