In dezelfde periode maakt Asser in de omstreken van Haarlem - we weten nog altijd niet waar - een opname van een landhuis in classicistische stijl. We weten dat deze foto's van Asser uit de jaren rond 1847 moeten date ren, omdat restauratie-technisch onderzoek heeft uitgewezen dat het af drukken van papieren negatieven zijn. Vanaf 1845 werkt Asser met deze fotografiemethode, aanvankelijk met een veel kleiner formaat camera. In dat jaar maakt hij ook zijn foto's van het eerdergenoemde Logement Ron deel in Amsterdam. Rond 1846 werkt hij nog altijd op ditzelfde formaat en Grote Houtstraat bij het Verwulft. Aquarel van E. Voet uit 1903 naar een door hem vervaardigde schets uit 1856. (Kennemer Atlas) maakt hij enkele portretten, waaronder één van zijn dochter Charlotte. De foto van 'De gekroonde Moor' is van een groter formaat, evenals de foto van het landhuis. Asser heeft deze foto's - overigens de enigen op dit for maat - dus met een nieuwe camera gemaakt. Mijn hypothese is dat hij deze in de tweede helft van de jaren veertig, na 1846, heeft aangeschaft om beter te kunnen experimenteren met de papierfotografie, waarover net in deze jaren veel meer werd gepubliceerd. In 1851, kort na de uitvinding van het BÉÉpHÜ MATTIE BOOM

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1998 | | pagina 71