rassende, historiserende detail kan gesproken worden van een ontwerp dat Van Velsens persoonlijke signatuur draagt. Typerend voor zijn neiging om aan gestandaardiseerde architectuur toch een zekere identiteit te verlenen, is het complex eengezinswoningen aan de Boedapeststraat in Schalkwijk. Hiervan zijn bouwtekeningen bewaard gebleven, die laten zien dat Van Velsen de architectuur van de huizenstroken aanvankelijk wilde verrijken met ornamenten. Uiteindelijk is hier, wellicht uit budgettaire overwegingen, niets van uitgevoerd. In de architectuur en de stedenbouwkundige lay-out van dit complex paste hij enkele nieuwe elementen toe: strokenbouw, op de zon gerichte platte gronden en zakelijke architetcuur met gestandaardiseerde gevelelemen ten. Overigens is het uniforme type van de doorzonwoning ook zijn uit gangspunt bij een niet gebouwde praktijkwoning voor de arts Sterk aan de Rijksstraatweg in Haarlem-Noord. De verschuiving naar een steeds anoniemere architectuur komt het meest pregnant naar voren in de diverse woningcomplexen die hij in Sin- nevelt ontwerpt. De 69 portiekwoningen aan de Karei Doormanlaan en omgeving vormen zijn vroegste project in deze stadsuitbreiding. De flats zijn verdeeld over vijf middelhoge bouwstroken: drie aan de Karei Door manlaan en één aan de Johan de Meesterstraat en de Plesmanlaan. Rond om de stroken zijn gemeenschappelijke groenvoorzieningen aangelegd die aansluiten bij de autovrije goenstrook die dwars door Sinnevelt loopt. De opzet van het complex bevat verschillende eigentijdse onderdelen: de stroken staan los van elkaar, er is dus sprake van een moderne, open bouwwijze en niet van gesloten blokkenbouw. De stroken tellen drie la gen boven een souterrain en de flatwoningen worden ontsloten via por tieken. Deze moderne beginselen heeft Van Velsen tegenwicht willen bie den door verschillende onderdelen toe te passen, die tot het standaardre pertoire behoorden van de traditionalistisch georiënteerde architect. Deze elementen betreffen de geleding en detaillering van de voorgevels, waar in het metselwerk pilasters, halfcirkelvormige beëindigingen, sier- verbanden en houten kroonlijsten herkenbaar zijn. De stroken zijn bovendien niet vlak maar hebben schuine kappen met dakpannen. Aldus wordt de in wezen moderne opzet van het complex door de uitwerking van de architectuur enigszins 'verzacht'. Er moest kennelijk een ver trouwde indruk van het wonen in een collectief woongebouw worden ge wekt. Bij de 48 portiekwoningen aan de Jacques Perklaan, die hij vervolgens ontwerpt, blijven dergelijke traditionele onderdelen achterwege. De mid delhoge stroken van dit complex vormen met elkaar een u-vormig grond vlak met open hoeken en omsluiten een gemeenschappelijke tuin. Voor Haerlem Jaarboek 1999

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1999 | | pagina 196