Een veelzijdig mens Zelfs na zijn afscheid van o c w in 1988 gingen zijn bemoeienissen met het onderwijs gewoon door. Hij werd een veel gevraagd gast- en keyno te-speaker op conferenties in binnen- en buitenland. Zijn boek met de titel Vrijheid Rekenschap, dat ging over zelfevaluatie en externe evalu atie in het voortgezet onderwijs (1992), bezorgde hem verschillende gast docentschappen, niet alleen aan de universiteit van Amsterdam, maar ook in Duitsland en Oostenrijk na de vertaling van zijn boek in het Duits. Daardoor werd hij in die landen bekender dan in eigen land. Zo bekleed de hij een vooraanstaande positie in de Bildungskommision van NordRheinland-Westfalen, die enkele jaren geleden het monumentale werk Zukunft der Bïldung/Schule der Zukunft (Dusseldorf 1995) tot stand bracht. Theo was een nogal ongedurig persoon, die niet te lang op een plaats kon blijven. Vandaar zijn vele buitenlandse reizen waarvan hij, als we hem spraken, uitgebreid verslag deed. Ik herinner me nog dat hij na een reis door Indonesië ons uitnodigde om zijn dia's te komen bekijken, het geen we uiteraard met de nodige tegenzin deden. Vakantiekiekjes zijn n.l. alleen leuk voor degenen die ze heeft gemaakt en voor wie er op staat. Maar dat gold niet voor de foto's van Theo. Op zijn dia's met overvloei ers en ingesproken commentaar, met inheemse muziekfragmenten, was op indringende wijze het dagelijkse leven te zien in dit enorme land. Nooit zag ik eerder van een amateurfotograaf zo'n indringend reisverslag. Om dat te kunnen, moet je goed kunnen kijken en zien wat minder begaafde fotografen dan Theo niet opmerken. Wie hem goed heeft gekend, kan niet anders dan bewondering hebben voor deze veelzijdige man. Ook op ander cultureel gebied was Theo actief. Hij werkte op het Goois Lyceum als tekstschrijver mee aan caba retvoorstellingen. Hij heeft mij eens de tekst van een liedje laten lezen dat hij had geschreven en door een leerling had laten zingen. Het was een mooi en gevoelig liedje. Ook dat was één van zijn creatieve kanten. Tijdens een bezoek aan de Lanckhorstlaan kon het gebeuren dat we werden meegetroond naar de kamer waar zijn prachtige geluidsinstalla tie stond. Hij liet daar dan zijn meest geliefde liedjes horen waaronder die van Nederlandse cabaretiers en zangers, maar hij had ook veel Frans repertoire. Een van zijn lievelingszangers was Yves Duteil. Terecht, want die schreef en zong prachtige chansons. Eén daarvan is het liedje met de kernachtige vraag waarop alle achterblijvers best een antwoord zouden willen hebben. 'Qu'y a-t-il après? Wat is er hierna? Wat gebeurt er met ons als we onze ogen hebben gesloten?' Een tekst met meer vragen dan antwoor den, precies zoals het ons in ons leven vergaat. Haerlem Jaarboek 1999

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1999 | | pagina 250