Viëtor de 'nieuwe' Duitsers aan zijn kant had. Een tweedeling langs 'etni sche' lijnen dreigde. De kerkenraad probeerde vervolgens Viëtor te ontslaan, maar die po ging verijdelde het inmiddels aangetreden Algemeen Consistorie. Het conflict liep hoog op en de gemoederen raakten zo verhit dat Viëtor enige tijd naar Leiden vertrok om een afkoelingsperiode mogelijk te maken. De zaken liepen ook daarom uit de hand, omdat Viëtor een aantal vrouwe lijke lidmaten zwaar had gekwetst door het recht te verdedigen van man nen om hun vrouwen te slaan. Nadat de kalmte was weergekeerd, kwam -26- Viëtor in 1620 terug en bleef tot aan zijn dood in 1657 in Haarlem. Zijn ambtsuitoefening beëindigde hij in 1655.6) Het tumult rondom Durer in 1683 was dus niet zonder precedent. Fout in leven en leer? Als we mogen aannemen dat de feiten die de partijen in het conflict elkaar niet betwisten op waarheid berusten, dan is de aanloop tot het openlijke conflict tussen Durer en zijn kerkbestuur ongeveer als volgt verlopen. Op 4 september 1682 beviel Anna Durer, geboren Hassen, in Zaandam van een zoon. Deze werd twee dagen later in de Lutherse kerk aldaar gedoopt door dominee Petri bij wie het echtpaar Durer op bezoek was.7> Ruim vier weken na de geboorte van haar zoon overleed Anna Durer na een kort ziekbed. Drie weken later liep het contract van Durers dienstbode Jantien Matthijs af. Op 1 november 1682 ging zij werken bij een floretzijdewever aan de Zijlstraat. Tegen het einde van januari 1683 vertrok ze van daar plotseling naar haar geboortedorp Hasselt. Kort daar na verspreidden vrienden van Jantien het gerucht dat zij had verklaard 'seksuele conversatie' met Durer te hebben gehad en dat zij dacht van hem zwanger te zijn. In de periode waarin het gerucht Durer nog niet ter ore was gekomen, had deze een gesprek onder vier ogen met Jan Albertsz Brouwer, oud-dia ken en lid van het consistorie van de Lutherse kerk. In dat gesprek wa ren twee leerstukken van de Lutherse geloofsleer aan de orde. Brouwer vroeg Durer naar diens gedachten over de 'Alomtegenwoordigheid' van Christus en zijn reis naar de hel om daar het geloof te verkondigen. Op de zondagmiddag na het gesprek met Brouwer gaf Durer catechi satie. In aanwezigheid van een niet met naam bekend lid van de kerken raad, volgens Durer iemand die daar nog nooit zijn gezicht had laten zien, stelde een catechisant opnieuw de kwestie van de alomtegenwoor digheid aan de orde. Durer weigerde te antwoorden omdat dit vraagstuk niet bij het thema van die dag paste en omdat de catechisatietijd bijna Haerlem Jaarboek 1999

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1999 | | pagina 26