ten Zaandam, Leiden, Den Haag en Delft. Dat was in elk geval al een zustergemeente meer dan gebruikelijk. Achter de uitnodiging van Delft vermoedde Durer boze opzet. Maar de convocaties waren uitgegaan van Amsterdam en Durer legde zich er na enig morren bij neer.10' De proce dure bij het college van afgevaardigden zag zich vanaf het begin gehan dicapt door een probleem dat bij alle aspecten van het conflict een rol speelde: gebrek aan getuigen. Namens het consistorie kon alleen Brou wer als getuige optreden omdat uitsluitend in een gesprek met hem Durer zou hebben gezegd niet in de alomtegenwoordigheid te geloven. -28- Christus' alomtegenwoordigheid, ook wel met de term ubiquiteit aan geduid, was een belangrijk leerstuk in de Lutherse kerk. Simpel gezegd ging het over de vraag of Christus zowel in de hemel als op aarde tegelij kertijd aanwezig was. Maar omdat Christus naast een menselijke een goddelijke natuur in zich verenigde, werd de vraag al snel minder simpel. Als deel van het goddelijke vervulde hij het heelal met zijn aanwezigheid en was dus alomtegenwoordig in de meest letterlijke zin van dat woord. Maar gold dit ook voor de menselijke natuur van Christus? Was die ook overal aanwezig? In de Lutherse kerk beleed men dat Christus in elk geval in de Avond maalsviering in zijn menselijke natuur aanwezig was en tegelijkertijd in de Hemel zetelde. Dus zowel in de hemel als op aarde en onder meer omdat Avondmaalsvieringen op vele plaatsen tegelijk werden gehouden in die zin alomtegenwoordig. Sommige hervormden, die deze opvatting niet deelden, dreven hiermee wel de spot. 'Ick ben geene Luyteraen' wilde zoveel zeggen als: ik kan niet op twee plaatsen tegelijk aanwezig zijn. Durers opponent Brouwer zag in deze kwestie geen verschil in de god delijke en menselijke natuur van Christus. Alomtegenwoordig wilde voor hem zeggen: letterlijk overal en in ieder geval op aarde. Hij beriep zich in dezen op een van de belangrijkste Lutherse geschriften, de zogenaamde Formula Concordiae. In dit uit 1577 stemmende geschrift werden uitspra ken gedaan over talrijke verschillen van mening over leerstukken die tus sen Duitse Lutherse theologen in de zestiende eeuw aan de orde waren. In de Formula werd inderdaad een vrij brede interpretatie aan de alom tegenwoordigheid gegeven. Bovendien werden predikanten in Nederland beroepen met de plicht zich in hun geloofsverkondiging aan de Formula te houden.11' Durer moest zich nader verklaren. Volgens hem had hij tegen Brouwer eigenlijk alleen maar gezegd dat er vele als goed Lutheraan bekend staan de geleerden waren die bij een vergaande interpretatie van de alomtegen woordigheid grote vraagtekens plaatsten. Daarnaast werd het gezag van Haerlem Jaarboek 1999

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1999 | | pagina 28