seis langs de perrons bediend. Er was een elektropneumatische sein- en wisselbediening van een deel van het emplacement vanuit deze post. Bovendien beheerste deze post door middel van blokvensters de neven- posten. Op de begane grond zetelde een telegraafbureau en op de eerste verdieping was het kantoor van de stationschef gevestigd. Het middenperron wordt aan noord- en zuidzijde afgesloten door twee minder opvallende gebouwen die voor het dienstdoende spoorweg personeel zijn bestemd.48' Maar ook hier kan men Jugendstil-elementen herkennen. Over het geheel beschouwd is het stationscomplex sterk beïn vloed door de ideëen van Berlage.4"» De verschillende Art Nouveau stijl kenmerken zorgen onmiskenbaar voor een esthetisch mooier geheel. Zo ziet men in de zijgevel van de zuidelijke perrongebouwen een toonaan gevend tegeltableau van een zeilschip en diligence, die de oude tijd moe ten verbeelden. Het hoogtepunt in de tegelkunst werd in de periode van 1895-1905 (het 'fin de siècle') bereikt. Fabrikanten als de befaamde Haagse plateelfabriek Rozenburg en de Plateel- en Aardewerkfabriek Holland in Utrecht waren de leveranciers van diverse tegeltableaus voor het Haarlemse stationsge- bouw.5°' De betekenis van de industrialisatie drong in sterke mate door in de keuze van de afbeeldingen. Zo siert een tegeltableau van een smederij met de enorme afmetingen van maar liefst 320 x 585 cm. de linker zijwand van de centrale stationshal. Voor het ontwerp van dit tableau tekende D.P.J. de Ruiter (1872-1947), hoofd van de schildersafdeling bij de Ko ninklijke Porcelein- en Aardewerkfabriek Rozenburg in Den Haag. Maar ook de landbouw werd veelvuldig als inspiratiebron gebruikt. Aan de rechterkant van de ingangshal is boven de loketten van de kaartjesver koop een tweede tableau van reusachtige afmetingen uit het atelier Rozenburg in de wand verwerkt met het romantische tafereel van een boer die aan het ploegen is. Afbeeldingen van dieren zijn een gewilde voorstelling op diverse, wat kleinere, tableaus, zoals bijvoorbeeld een haan met aan weerszijden twee vliegende zwaluwen, die zowel aan de noord- als de zuidgevel van het seinhuis zijn aangebracht. Ter contrast is in de westgevel een afbeelding van een inktpot met schrijfgerei opgenomen. Bij het 100-jarig bestaan van de spoorwegen in 1939 is onder het bestaande tableau in de zuidgevel een tweede aangebracht, dat is aangeboden door de stationskruiers. Een ander tableau met een stoomlocomotief en het nieuwste treinstel van voor de Tweede Wereldoorlog is geschonken door de Bond van gepen sioneerde spoorwegambtenaren. Het is ontworpen door Jaap Gidding (1887-1955) en vervaardigd door Goedewaagen's Koninklijke Holland- sche Aardewerkfabriek in Gouda. Haerlem Jaarboek 1999

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 1999 | | pagina 88