De aanbieding van de keten riep bij mij de volgende vragen op. Waarom schonk de burgemeester de gemeente zo'n kostbaar ge schenk? Wat was de bijdrage van de ontwerper en wat was de in vloed van de maker? Hoe valt het ontwerp uit te leggen en hoe is de keten technisch gemaakt? Waarom wijkt de huidige keten op een aantal plaatsen af van het origineel uit 1894? De bloemmotieven in de dubbele rozet schakels trokken als eer ste mijn aandacht. De complexe vorm bleek te zijn ontstaan door vernuftig buig- en zaagwerk uit een plaat zilver. Na een aantal po gingen lukte het me om deze 'bloemen' te reproduceren. Bezoeken aan musea, kerken en schatkamers maakten mij steeds duidelijker dat de bron van de door mij gezochte vormgeving en techniek te vinden was in de late Gotiek (1450-1500). Vooral de uit die tijd stammende schutterijketens droegen bij aan dit inzicht. Hiermee meende ik een belangrijk spoor over het ontwerp van de keten ge vonden te hebben. Reconstructie van de rozetschakels door edelsmid Wim Groenhart. JAAP POP en WIM GROENHART III

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2007 | | pagina 113