Necrologieën Hans Asselbergs 28 oktober 1953 -14 mei 2007 Voor het Heimwee-festival dat onder impuls van zijn vrouw, beeldend kunstenares Michèle Baudet, in het najaar van 2004 het culturele leven van Haarlem in zijn greep hield, componeerde Hans Asselbergs een muziekstuk voor zeis, typmachine, cymbales antiques, 'rare snare' en twee paardenstaarten. Als tekst gebruikte hij een door Robert Frost zelf voorgedragen gedicht, waarvan de eerste regel tevens de titel werd van de compositie: 'There was never a sound beside the wood but one'. Dat geluid was dat van een zeis. Hans Asselbergs omschreef de com positie als 'Klanken die zomaar uit roosters opwellen, flarden geluid tevoorschijn komend achter wijkende plinten. Klanken uit het ophangpunt van een kroonluchter, muziek met verdwenen geluiden.' In de compositie verbond hij de verdwenen geluiden uit zijn eigen jeugd met die van zijn geliefde. Het geluid van een zeis door het gras herinnerde hij zich van het grasveld aan de overkant van zijn ouderlijk huis aan de Wagnerkade in Heemstede; 's win ters klonk daar het verwante geluid van schaatsen op de ijsbaan. De typmachine was de Triumph Gabriele 10 van zijn schoonvader, professor Henri (Han) Baudet. Typisch voor de componist en slagwerker Hans Asselbergs was dat hij van de meest onverwachte dingen een compositie en van de merkwaardigste dingen een instrument kon maken. Hij vond dat je moest 'componeren met schone oren'. In een interview verklaarde NECROLOGIEËN 249

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2007 | | pagina 251