en Anna van Rijn en werd geboren in of vlak na 1630.17) In deze inventaris - opgemaakt in opdracht van de kunstschilder Jan de Bray, die de executeur testamentair was van Johannes Bega - wor den onder het hoofd 'kerckelijcke ornamenten' een kleine zilveren monstrans genoemd en een zilveren communie doos. Blijkbaar hoorden deze zilveren voorwerpen tot het persoonlijk bezit van de overleden priester Bega.18» Misschien waren ze zelfs vervaardigd door zijn oom Pieter Jansz Bagijn? Pieter Bagijn vervaardigde trouwens niet alleen zilver voor de rooms-katholieke eredienst. Hij leverde in 1640 een reeks van vier avondmaalbekers voor de Waalse kerk. Deze voorwerpen zijn in tegenstelling tot de rijk geciseleerde lavabo schotel van een uiterste eenvoud, glad en zonder versieringen. Slechts de standring heeft een versiering opgebouwd uit simpele, gladde profielringen en op de liprand is een vergulding aangebracht. Pieter Bagijn had zijn woonhuis en werkplaats vlakbij de Waalse Kerk in de Lange Bagij- nenstraat (aan de noordzijde). Misschien had hij daar de opdracht aan te danken. Blijkens de inscripties onder op de voet van de bekers werd er één geschonken door de eerste dominee, Pierre Bontemps. De tweede werd geschonken door een ouderling, de koopman Daniel le Borgne.19» De derde door een ouderling Jean Hochepied en de vierde gezamenlijk door de ouderling Jacques de la Chambre en de drie diakens Jacques de Caudain, Isaac Demise en Isaac de Corne. Van Pieter Jansz Bagijn is slechts kerkzilver bekend, maar hij moet ongetwijfeld zilver voor wereldlijk gebruik vervaardigd heb ben. Misschien is de zilveren tazza, die zijn neef van vaderskant Willem Heda (1594-1680) herhaaldelijk in zijn stillevens schilderde van de hand van Pieter Bagijn en door Willem Heda voor dat doel einde van hem geleend. Deze tazza komt vanaf 1630 voor op een aantal schilderijen van Willem Heda.20» Terug naar Pieter Cornelisz Ebbekin, de neef van moederskant van Pieter Bagijn en van Dominicus van Lynhoven. Eén van de meest prestigieuze stukken kerkzilver die van Pieter Ebbekin bekend zijn, is een zilveren beeld van St. Gommarus afkomstig uit de St. Gommaruskerk te Enkhuizen uit 1656.21» Voor diezelfde kerk vervaardigde Pieter Ebbekin een zilveren beeld van de Madonna met kind in hetzelfde jaar. Dit beeld bevindt zich nog steeds in een particuliere collectie. Het is geen toeval dat deze belangrijke opdracht bij Pieter Ebbe kin terechtkwam. Er waren duidelijke familiebanden in Haarlem PIETER BIESBOER

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2007 | | pagina 73