Bericht in Time Maga
zine, 7 augustus 1995.
Verwey halen. En dat zijn er honderden, de meeste van Kees zelf, maar
ook van andere kunstenaars. Voorts allerlei parafernalia, zoals de
sfinxkop en andere bekende voorwerpen die op zijn schilderijen zijn
afgebeeld. Dit alles wordt in de tent geplaatst en enkele dagen begast,
zodat het houtwormvrij wordt. Intussen geeft hij aan Piet van Leeu
wen, een fotograaf die toevallig een expositie heeft in het museum, op
dracht om het atelier te fotograferen. Daar is een heel interessante
serie foto's gemaakt.
De Stichting Kees Verwey blijkt, zoals verwacht, de enige en algehe
le erfgename. Na spoedoverleg in het bestuur wordt besloten dat ik zal
optreden als executeur. We nemen ons voor te proberen de boedel af te
wikkelen zonder de relletjes en rellen die zo gebruikelijk zijn rond
Kees, en dat is gelukt.
Uiteraard kan niet eenieder tevredengesteld worden. Aan sommige
mensen zou Kees een schilderij beloofd hebben, anderen menen te
weten dat Kees aan hun overleden vader indertijd een aquarel had be
loofd. Kortom, Kees beloofde maar raak, zo te horen. Ook was er een
opvallende brief van een hooggeleerde, die mij namens enige erven
van wijlen zijn schoonmoeder schrijft. Zij was tot 1988 eigenaar van
The Briars voor 70%. Dat deel is toen voor 200.000 gulden aan Kees ver
kocht, maar, wordt gemeld, deze transactie had niet de instemming
van zijn schoonmoeder want ze vond het bedrag te laag. Mevrouw had,
zo stelde ik vast, echter wel getekend bij de notaris en zo laag was het
bedrag nu ook weer niet, gezien het feit dat de prijzen van huizen in-
dertij d een stuk lager waren dan tegenwoordig.
Drie maanden na zijn dood, in oktober 1995, wordt de inboedel van
Kees Verwey geveild bij de Oprechte Veiling. Er wordt een speciale
avondveiling aan gewijd die veel publiciteit trekt. Voor alle kranten,
ook landelijke, is het groot nieuws. Toch gaat het hier niet om kunst
werken of parafernalia, maar om de gewone inboedel: de potten en
rau j/JGUuvuiiu. n uuuuiv, l.ijz cuiu uan-i i uiin
ha- Los Angeles,
at
to DIED. KEES VERWEY. 95, the last major
Dutch Impressionist painter: in Haarlem.
Trained in the classical tradition of Jo-
ose hannes Vermeer and famed for his water-
ost - colors, Verwey was a darling of the Dutch
)rs. cultural scene, which he immortalized in
n a portraits of well-known composers, writers
and the former Queen Julia.
JAARBOEK HAERLEM 2009