bieden waardoor ongewenste spanningen en beschadigingen worden tegengegaan. Ook worden de doeken aan de achterkant afgedekt met een ademende, maar waterdichte sterke folie ter bescherming tegen lekkages of eventueel loskomende muurpleister. Dan is de tijd aangebroken om de schilderingen te retoucheren. Eerst wordt de vernislaag verwijderd evenals de storende retouches van eerdere restauraties. Daarna worden de doeken voorzien van een laagje Damarvernis als tussenlaag tussen de schoongemaakte schilde ring en de nieuw aan te brengen vullingen en retouches. Vervolgens worden de vullingen en retouches aangebracht. Voor de doekovergan gen in de hoeken ontwikkelt het atelier een nieuwe methode waardoor de gekleurde latjes overbodig worden. Volgens het nieuwe systeem worden de hoeken geplakt onder folie met Beva (een speciale lijm soort). Dit zorgt voor een naadloze overgang van de schilderingen waardoor de zaal nu een echt doorlopend panoramalandschap toont. Tot slot worden de schilderingen na een laag isolerende vernis nog met twee lagen matte vernis afgewerkt. De Janszalen moesten feestzalen worden die bij gelegenheid aan derden zouden worden verhuurd. Besloten werd dat er geen kleurre- constructie van de oorspronkelijke situatie gemaakt hoefde te worden bij het ornamentele houtsnijwerk. Aan Olga van der Klooster werd ge vraagd een eigentijds kleurontwerp te maken. Vóórdat de ornamenten konden worden gekleurd waren ze eerst door het aangetrokken schil dersbedrijf in de huidige grijze tinten geverfd. Hier overheen kon Olga haar eigen kleuren aanbrengen. Zij wilde de grijze ondergrond door de afschilderlaag heen laten schijnen om te voorkomen dat de ornamen ten 'plat en dood' zouden worden. De kleuren zijn zo samengesteld dat de ornamenten een porseleinachtige uitstraling hebben gekregen. Nieuwe ophangmethode. 220 JAARBOEK HAERLEM 2009

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2009 | | pagina 222