De restauratie van het Koepeltje Eindenhout In de tuin van het voormalige buiten Eindenhout in Haarlem - beter bekend als het 'Huis met de Beelden' - staat een uniek koepeltje. Lange tijd heeft dit koepeltje op restauratie moeten wachten en er is zelfs een sloopvergunning afgegeven om het bouwsel helemaal te verwijderen. Gelukkig hebben Stadsherstel Amsterdam en restauratiebedrijf Rescu- ra de handen inéén geslagen en zijn zij samen met de gemeente Haar lem naar een oplossing gaan zoeken. Deze samenwerking heeft er in geresulteerd dat het eens zo prachtige koepeltje, dat er vervallen bij stond, weer in ere hersteld is. Reeds in 1630 bevond zich op de plek van het landgoed Eindenhout een huis. Het was gelegen naast de herberg 'Het Dronckenhuisje' en werd tot 1685 ook geëxploiteerd als uitspanning, 'Het Nieuwe Droncken huisje'. In het begin van de 18de eeuw kreeg het buiten de naam 'Ein denhout'. In 1793 liet de rijke Amsterdammer George Gerard Lans het huidige huis bouwen. De ontwerper was Pierre Esaie Duyvené, archi tect uit de woonplaats van de opdrachtgever. De volgende eigenaar, Jacob Temminck, verfraaide de buitenplaats rond 1802 en liet toen de twee, uit Italië afkomstige, marmeren sfinxen neerzetten. In 1963 werd de gemeente Haarlem eigenaar van het landgoed. Het was de gemeente vooral te doen om de grond rondom het huis. De tuin werd ingericht als openbaar park, als uitbreiding van de Haarlemmer hout. Het huis zelf raakte in verval en werd in 1972 aan de Amsterdam se antiquair H.F. Bill verkocht, die het liet restaureren. De koepel, uitgevoerd in 'kunststeen', is in 1915 gebouwd door de Am sterdamse firma Rooker en Achterberg. Opdrachtgever was de toen malige bewoner van de buitenplaats, H.A. van Odijk. Odijk was eige naar van de grootste rijstpellerij van het land, C. Kamphuys te Zaandam. De 'tempel', zoals de familie Odijk het koepeltje noemde, diende als reposoir (rustplek) in de uitgestrekte tuin. Het koepeltje vertoont overeenkomsten met de ïgde-eeuwse 'Tempel van Diana' in de tuinen van de Villa Pallavicini-Durazzo te Pegli bij Genua. Ook als kunsthistorisch monument is de tuinkoepel van groot belang. Het wordt beschouwd als een folly. Dat zijn eigenaardige, kunstzinnige bouwsels die geen ander doel hebben dan de omgeving te verfraaien en het bieden van een plaats om te verpozen. Het koepeltje is één van de eerste voorbeelden in Nederland van het ge bruik van gewapend beton. Waarschijnlijk is het zelfs het allereerste 228 JAARBOEK HAERLEM 2009

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2009 | | pagina 230