l. Raamsingel 16, Haarlem
(foto auteur, 2009)
en zelfs bestuurder was. Verder bezat de stad sinds 1838 een groot mu
seum van landelijke betekenis dat speciaal was ingericht voor eigen
tijdse kunst: het 'Museum van levende Nederlandse meesters' in Pavil
joen Welgelegen naast de Haarlemmerhout.
In Haarlem, kortom, leefde de schilderkunst. Daarbij was een stuk
verleden een onmiskenbare bron van inspiratie: ooit hadden Jacob van
Ruisdael, diens oom Salomon van Ruysdael, Allart van Everdingen en
nog wat andere Gouden Eeuwers hier thema's gevonden voor hun
landschappelijke werken waarvoor ze ook nog in de vroege 19de eeuw,
en geenszins alleen binnen Nederland, ten hoogste geprezen werden.
Wat geenszins wil zeggen dat de tgde-eeuwse landschapschilderkunst
een soort reprise was van een vermaarde verleden tijd. Aan de romanti
sche landschapschilderijen ging nog een periode vooraf waarin de
36 JAARBOEK HAERLEM 2009