strijd was met den geest, die den maker bij zijn werk had bezield. Op de laatste Haagsche Tentoonstelling in 1861 hing van hem een landschap voorstellende een uitgestrekt heidegezigt door Rochussen gestof feerd.27' Wij willen van de waarde der stoffagie op zich zelve niets af dingen, en gelooven ook, dat Lieste in het stofferen niet kan gezegd worden genoeg te hebben uitgemunt om zelf dat werk te doen; maar het kleurige fraaije rijtuig en de sierlijke cavaliers, die Rochussen op dit doek had gebragt, waren niet in harmonie met de warme maar toch kalme toon van het landschap en bevestigden de waarheid van het zoo even gezegde. De groote Claude Lorrain zonderde zich dikwijls af om de natuur in stille eenzaamheid te bestuderen. Zijn discipel en vriend Herman Swa- neveld, om zijne zucht tot afzondering in de wandeling de heremiet ge- 9. Cornelis Lieste, Gezicht op de Vierwaldstadter See. Olieverf op paneel, 52 x 70 cm. (Verblijfplaats onbekend; foto rkd, Den Haag). ANTOON ERFTEMEIJER 51

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2009 | | pagina 53