2 7
Wat Gerlings niet vermeldt, is dat Lieste zich in 1847 aansloot bij de Haarlemse
loge 'Vicit Vim Virtus' van de vrijmetselarij, een - in elk geval toen nog - reli
gieus georiënteerde broederschap (opgave Cultureel Magonniek Centrum,
Den Haag; met dank aan J. Rademakers en J. de Meere). Lieste stond hierin ove
rigens niet alleen: ook zijn collega-landschapschilders uit de romantiek
J. Schotel, B. Koekkoek, P. Molijn en J. Tavenraat waren ingewijd als vrijmetse
laar.
De virtuoze figurenschilder en -tekenaar Charles Rochussen (Rotterdam 1814-
Rotterdam 1894) stoffeerde tal van landschappen van collega-schilders uit de
romantiek, o.a. ook van Schelfhoutleerling Johannes Hoppenbrouwers (1819-
1866). Ook Simon van den Berg (1812-1891) stoffeerde wel werken van Lieste.
28. Mogelijke bronnen voor deze passage zijn Immerzeel, De levens en werken [etc.]
hi, p. 124 en J. von Sandrart, Academie der Bau-, Bild- und Mahlerey-Künste [etc.]
München 1925 [1675-1679], p. 190.
29. De 'Algemene Nationale Nijverheidstentoonstelling' vond in 1861 plaats in
zalen in en rond het Stadhuis. De ruimtes werden daartoe deels verbouwd, en
een jaar later heringericht als het nieuwe stedelijk museum, voorloper van het
Frans Hals Museum.
30. De kinderen waren Anna Lieste (geb. 10.9.1859) en Cornelis Lieste (geb.
9.1.1862). Zie nha, Bevolkingsregister i860 e.v., p. 466.
31. Jan Adam Kruseman (Haarlem 1804-Haarlem 1862) was toentertijd een van de
belangrijkste Nederlandse schilders, die ook velen heeft lesgegeven. Hij was
met name gespecialiseerd in portretten. Zijn laatste levensjaren, vanaf 1856,
bracht hij door in zijn geboortestad Haarlem.
32. 'Kunst Zij Ons Doel', opgericht in 1821, voortgekomen uit het Haarlemse Tee-
kencollegie (opgericht 1796). Zie o.a. A. van der Kuijl, Kunst Zij Ons Doel [etc.]
Haarlem 1996.
58 JAARBOEK HAERLEM 2009