Een herenclub Enige opmerkingen over het schilderij 'De Rijnlandsche Academie' van Peer van den Molengraft In een ver verleden leende Godfried Bomans er zelf vaak boeken. Nu hangt sinds eind 2010 in de Haarlemse Bibliotheek een bijzonder geschilderd portret van deze Haarlemse schrijver, waarop tevens drie van zijn vrien den te zien zijn: het kapitale schilderij 'De Rijnlandsche Academie' (1950- 1952) van de hand van de Eindhovense schilder Peer van den Molengraft. De bibliotheek kreeg het doek van de 'Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst' ('m.b.t.'). Daar heeft het schilderij vanaf 1968 in de bestuurs kamer gehangen. Het werk was daar terechtgekomen dankzij musicoloog Wouter Paap, die indertijd Algemeen Secretaris was van de m.b.t. Aan gezien de m.b.t. na een verhuizing geen plaats meer had voor dit grote groepsportret, werd besloten om het af te staan aan de bibliotheek van Haarlem.1' Een van de grootste pluspunten van deze overdracht is natuur lijk dat het schilderij nu door aanzienlijk meer publiek kan worden geno ten. Rijnlandsche Academie Bomanskenners zijn niet onbekend met 'De Rijnlandsche Academie', om dat Bomans hierin een belangrijke rol speelde. Het ging om een culturele herenclub zoals er in de loop van onze cultuurgeschiedenis vele zijn ge weest. Vaak gaat het hierbij om min of meer formele clubs, rond literaire tijdschriften of bepaalde artistiek-ideële uitgangspunten. 'De Rijnland sche Academie' behoort tot de informele, in die zin dat er vrijwel geen of ficieel drukwerk van deze club uitging. Niettemin waren er wel 'Statuten en constitutiën', zij het enkel in handschrift en in een oplage van één. En er werd vanaf het begin een dossier aangelegd: 'Dit is een zo belangrijk genootschap, daar moet een dossier van aangelegd worden, een archief', aldus zei reeds in de beginjaren Godfried Bomans tegen zijn vriend Harry Prenen.2' 158 ANTOON ERFTEMEIJER

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2010 | | pagina 160