i-n l-M0:£0 t :i<:E< TPk'AV»:! U I I J'l Cf'KWJ democratische signatuur en behartigde de belangen van de leden die bij deze organisatie brood lieten bakken. De leden moesten wel in het aande lenkapitaal van de coöperatie deelnemen. De nieuwe bakkerij kreeg een half ovale poort en een achtkantige schoorsteen. Naast de hoofdingang kwam een uit bakaardewerk samen gestelde sculptuur van de bekende Haarlemse kunstenaar Theo van Reijn (1884-1954) die de coöperatieve doelstelling uit moest beelden. Hij heeft het werk ook gesigneerd. Dit kunstwerk werd door het personeel aan het bestuur van de coöperatie aangeboden. In 1928 kon de nieuwe bakkerij in gebruik worden genomen. Daarna volgde het ene filiaal na het andere. Veertig jaar na de oprich ting beschikte de 'Vooruitgang' over niet minder dan elf winkels in Haar lem en twee in Santpoort. Er was ruim 150 man personeel in dienst. Maar de ontwikkelingen gingen snel. Er kwam een ultramoderne bakkerij in Amsterdam, groot genoeg om ook Haarlem van brood te voorzien. En zo sloot de bakkerij in Haarlem en kwam het pand in 1988 leeg te staan (zie Marcel Bulte, Kieverparkkwartier en Frans Halsbuurt, Haarlemse miniatu ren deel 63). Gelukkig vond de provincie dat het pand een monumentale status moest krijgen, anders was het nu gesloopt geweest. Het gebouw werd ei gendom van Pré Wonen die het voor het ribw (Regionale Instelling Be- MARTIN BUSKER l8l

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2010 | | pagina 183