buitenruimtes. In de loop der jaren zijn deze steeds meer dichtgeslibt,
waardoor de kerk, gezien vanuit de visbanken, geheel aan het zicht was
onttrokken. Door deze ruimtes nu weer te openen en tussen de steunbe
ren glazen kappen aan te brengen is de hoog opgaande kerk, weer voel
baar en zichtbaar aanwezig. Met name ter plaatse van de nieuwe entree
van de Bavo en in de winkel geeft dit een bijzondere en nieuwe ruimte
lijke kwaliteit.
Het laatste travee en de voormalige openbare toiletten zijn nu benut
voor een nieuwe publieksentree van de Bavo. Hier is nu een behoorlijke
voorziening voor de kaartverkoop gekomen. De ongebruikte ruimten
tussen de steunberen van de kerk worden benut en tegelijkertijd zijn daar
de noodzakelijke sanitaire voorzieningen
Er is een natuurlijke routing door de winkel naar de kerk ontstaan
waarbij de voormalige, in het begin van de 17de eeuw dichtgemetselde
doorgang weer in ere is hersteld. Vanaf de Grote Markt kan het publiek nu
zonder opstapjes de grandioze ruimte van de Bavo betreden.
Aan de buitenzijde is er nauwelijks iets veranderd. Alleen is de be
staande dubbele deur aan de noordkant wat transparanter geworden,
waarbij het oude hek natuurlijk gespaard bleef. Twee smalle deuren daar
links van kregen een etalagefunctie. Met een kleine aanpassing van de bo
menrij en een subtiel bestratingaccent is de nieuwe entree nu ook beter te
vinden.
Schotersingel
Restauratie geslaagd: nog 250 jaar Regentenkamer
Bij drage van Remco Vermeulen
Misschien wel een van de best bewaarde schatten van Haarlem, en nog
lang niet zo bekend als iconen als de Grote of Sint Bavokerk, het oude
stadhuis of het Spaarne is de Regentenkamer van het Pest- en Dolhuys.
In 20x0 werd de restauratie van de kamer afgerond, een proces waar de
Gemeente Haarlem, Museum het Dolhuys, de Rijksdienst van Cultureel
Erfgoed en restauratiebedrijf Rescura bij betrokken waren.
In 1756 werd deze Regentenkamer van het toenmalig Pest- en Dolhuys
opnieuw ingericht en aangepast naar contemporaine modetrends. De ka
mer werd toen gedecoreerd met houten wand en schouwbetimmeringen
en in het oog springende schilderingen. Deze wandbespanningen werden
door de Haarlemse schilder Jan Augustini vervaardigd. Opvallend is dat
de doeken, een over de drie wanden doorlopend landschap, in principe
MARTIN BUSKER