K V S I E S, In t Latijn ghefchreven OANNES SECVNDVS, Door IACOB WESTER BAEN, CORNELIS THYMANS PADBRVE, B A S S U S. Het is uitgegeven in vijf afzonderlijke stemboeken: Cantus, Altus, Tenor, Bassus en Bassus continuus. Alleen de partij van de Bassus is be waard gebleven. De compositie behelst dertien Kusjes met daaraan toe gevoegd twee madrigalen op tekst van Joan. Brosterhuysen: Het Minne-net en Minne-Vliegh, geschreven voor drie, vier of vijf stemmen met basso continuo. De (vertaalde) gedichten die Padbrué toonzette zijn van de zes- tiende-eeuwse Neolatijnse dichter en schrijver Janus Secundus (1511-1536), van wie deze zeer gewilde verzameling licht erotische Basia, gebaseerd op Catullus, postuum was uitgegeven. Deze ook buiten Nederland veelgele zen poëzie was op haar beurt weer vertaald door onder anderen de geleer de Petrus Scriverius in 1619 en vijf jaar later door Jacob Westerbaen, de indertijd bekende arts-dichter, met wie de componist bevriend is geraakt. Het was voor het eerst dat een compositie met doorlopende bas, het 'ghemeene grontgeluyt', in de Republiek in druk verscheen. Scriverius was zo enthousiast over Padbrué's opus primum dat hij er een lofdicht op schreef: Op de Amoreuse Kusjes: door Cornlis Thymans Padbrué op Musijck ge- braght. De tekst ervan luidt: I Deer Ende in duytfche vaerlen ghefteldt, Beyde Haeghfche Pöeeten: Nu eerji op Mufijck gbebradjta III ende IIII. flemmcn: tMet een BASSO CONTINFO. Door Muficijn van Hacrlcm. Tot Haerlem, Gedruckt by Harrnan Cranepoel, Boeck-drucker inde korte Bagijne-ftraec, in't groene Kruys. Anne m. D.c. XXXI. i- P> Titelblad van de Kusjes 1631. (Coll. Nederlands Muziek Instituut, 's-Gravenhage). AAGJE PABBRUWE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2010 | | pagina 51