T L,.°F Q IUBAL föiïïant 'KföffanG^te ipüS tier fconfïc tolcftf fcrrff In ba! nirt'tflfKfatigïj al gftetoonDni/ Ca ept At keen ui UJCUfcilg iwap g()eUJOnbfitf T E N O R. Ecrllc Vinder der Mufijckc.cn allerley Mufijck- Hooghe-liedt van Salomo, waarvan het incipit luidt: Musijck gheschal/Heeft gevondenJubal. Waarschijnlijker is dat het Lofdicht derDuytscher Talen van Dirck Woutersen een rol gespeeld heeft. Het verscheen in de door Vlaam se rederijkers uit Leiden en Haarlem opgestelde verzamelbundel Den Ne- derduytschen Helicon. Dit lijvige boekwerk uit 1610, tot stand gekomen op initiatief van Karei van Mander, was te koop bij Passchier van Westbusch, 'Boeckvercooper in den beslaghen bybel tot Haerlem'. Woutersen voert als de uitvinder van de zangkunst hier niet een mythologische figuur uit de Griekse Oudheid ten tonele, maar Jubal. Het is het thema van 'de Griek' versus de Oudtestamentische Jubal, dat in Padbrué's Jubal-bundels een belangrijke rol zou spelen. De auteur schrijft: 'Hoe komt den Grieck hooveerdigh dus te pratten Op anders goedt/oft op gheleende schatten?' Ook de volgende drie regels van bladzijde 62 illustreren dit: Niet zelden is Jubal bij het vertalen en kopiëren van de Bijbel verward met zijn jongere halfbroer Tubalcain, 'de vader van de smeden, allen die ko per en ijzer bewerken'. Zo vreemd is dat niet. Jubal zou de intervallen in de muziek hebben ontdekt door het geluid van de hamerslagen van zijn Titelblad van't Lof van Iubal. (Universiteitsbi bliotheek Amsterdam Bijzondere Collecties). Inllrumcntcn;Dix>r verichevden Poctcn in Duydchc.cn .j'.iiniche Vjctfcn pclicitNu «erft op Mufijck gebracht met vicrp en ikm.-ucv., met Je Ccmccnc G«o«-ikn*. wf-c Conanio» DOOR 62 HAERLEM JAARBOEK 2010 CORNELLS T LM E NS/,. TADBRUE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jaarverslagen en Jaarboeken Vereniging Haerlem | 2010 | | pagina 64