Vanuit stilistisch oogpunt valt het op dat de drie staande figuren het
haar opgestoken hebben. De Godsvrucht vertoont enige gelijkenis met
een door Xavery gebeeldhouwde figuur op de zandstenen geveldecoratie
(1734) van het Oude Stadhuis van Den Haag. De Muziek heeft half geslo
ten oogleden en een dromerige blik.58' Haar expressie wijkt af van de an
dere beelden. Haar oogkassen zijn ook wat ronder dan de hoekiger oog
kassen van haar metgezellen. Op grond daarvan ontstaat de indruk dat
Xavery bij dit beeldhouwwerk mede een beroep heeft gedaan op mede
werkers van zijn atelier. Dit vermoeden wordt versterkt door het reeds ge-
Terracotta model van Poëzie en Muziek, ca. 1738.
(Badisches Landesmuseum Karlsruhe)
Terracotta model van Godsvrucht, ca. 1738. (Frans
Halsmuseum Haarlem)
124 HAERLEM JAARBOEK 2014