57- Van Nieuwkoop, Haarlemse orgelkunst, p. 185.
58. Jan Baptist Xavery heeft nauwelijks beelden vervaardigd met half gesloten ogen.
Een voorbeeld is het beeld De Gerechtigheid (1734) van de beeldengroep met
het wapen van Den Haag op de gevel van het Oude Raadhuis van Den Haag. Dit
beeld heeft ook een draperie in het haar.
59. Het beeld bevond zich voorheen in Stedelijk Museum De Lakenhal in Leiden.
Dit museum had het beeld in bruikleen van Ars Aemula Naturae. Bron:
Catalogus Tentoonstelling Het beeld in de Nederlandse barok, Aartsbisschoppelijk
Museum, Utrecht 1963, p. 34. Op 30 juni 1981 werd het werk aangekocht door
het Frans Halsmuseum van Ars Aemula Naturae. Momenteel bevindt het beeld
zich in het depot van het museum. Vriendelijke mededeling door Joke van
Haaren van het Frans Hals Museum, 12 mei 2011. Wegens omstandigheden is
het beeldje al enkele jaren niet toegankelijk voor onderzoeksdoeleinden.
60. Dit beeld bevindt zich in het depot van het Badisches Landesmuseum.
Vriendelijke mededeling door dr. Brigitte Herback-Schmidt, hoofdconservator
van het Badisches Landesmuseum in Karlsruhe, 12 maart 2012. Met dank aan
wijlen de heer Gustav Leonhardt die mij attendeerde op dit werk in Karlsruhe.
61. Knoef, 'Een Amsterdamsch beeldhouwer', p. 131.
62. Fischer, Ignatius en Jan van Logteren, p. 386.
63. Voorbeelden zijn een preekstoel (1725) in Hoofddorp, marmeren beelden
van Abondantia en Mercurius (1728) in het Amsterdam Museum, een
grafmonument (1732) in Stralsund en een grafmonument in Dongjum (1737).
64. J. Montagu, Roman baroque sculpture. The industry of art, New Haven/London
1989. P- 77-
65. Janssen, De restauratie van de kas', p. 86 en Fischer, Ignatius en Jan van Logteren,
p. 368 en p. 383.
66. Reinstra, Menno baron Van Coehoorn, p. 66-68.
67. Allan, Geschiedenis en beschrijving van Haarlem, p. 3 61.
132 HAERLEM JAARBOEK 2014