geglazuurd zijn. Op sommige plaatsen, waar men wel de beoogde glans
wilde bereiken, heeft men die terracotta toen gevernist. Dat vernis is in
de loop der tijd zeer donker geworden en had dus helemaal niet meer het
ooit beoogde glanzende effect. Besloten werd dat vernis nu te verwijderen
en op die plekken een verfsoort aan te brengen, die het effect van de glans
van de terracotta oproept en die hopelijk ook op lange termijn niet don
ker wordt. Die delen van de terracotta, die niet geglazuurd waren, maar
ook niet gevernist, zijn ook nu onbewerkt gelaten.
Een element dat bij de voorbereiding van de restauratie nog geen aan
dacht kreeg, waren de kroonluchters in de transepten en in de straalka
pellen. Ook zij blijken kunsthistorisch van groot belang en door kun
stenaars ontworpen. Zij bleken de nodige slijtage te hebben ondergaan.
Inmiddels zijn alle kroonluchters in de transepten en straalkapellen on
derhanden genomen door twee metaalrestauratrices, Vera Bakker uit
De gerestaureerde muurschildering over de Berg Tabor van Han Bijvoet.
WIM EGGENKAMP 177