4 sionisme In Breitner vinden we de apotheose van het impressionisme, een kente ring naar het expressionisme. Het impressionisme legde de basis voor de latere ontwikkeling onzer moderne kunst: Van Gogh, die een bewon deraar was van Breitner - ze kenden elkaar uit Den Haag - en de vele anderen, wier namen onscheidbaar met de glorie onzer kunst zijn ver bonden. Uit de veelheid van namen noemen we slechts Kees J. Maks, één van zijn trouwste leerlingen. Met hem bezocht en fotografeerde hij voor al in Amsterdam veel wijken in aanbouw; diens vader was er namelijk aan nemer. Het hoogtepunt in Breitners artistieke carrière was zijn grote over zichtstentoonstelling in Arti et Amicitiae te Amsterdam in de winter van 1901 - 1902. Aanvankelijk was zijn werk vooral donker en zwaar van stijl, doch gaan deweg en in zijn Aerdenhoutse tijd werd zijn palet lichter en verfijnder van coloriet. Inmiddels behoorde hij tot de goed betaalde kunstenaars van zijn tijd, hoewel hij anderzijds toch vaak in geldnood verkeerde. VOL KRACHT EN SFEER De onderwerpen, die hij koos, waren de bouwwerken in Amsterdam, dok en havenstukken, de sleperskarren, het werk met paarden op het land, de militaire manoeuvres, huzaren, rijdende artillerie, soldaten in Am sterdam. Bijna hoorbaar zijn de stoten van het heiblok bij de huizen in aanbouw, die we op zijn doeken zien; "woelig, smerig, schilderachtig" dat is - zoals hij zei - wat hem aantrok in een stad. In een krachtige factuur zette hij het bewogen mozaik van het straatbeeld op het doek. Met een

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1978 | | pagina 4