5 schijnbare nonchelance, maar Oscar Mendlik vertelde, dat hij in werke lijkheid menig detail overschilderde en zelden tevreden was over eigen werk. De stadsgezichten zijn levendig, vol kracht en sfeer. George Breitner schilderde ook stillevens, rake portretten, figuren, zoals zijn model, het hoedenverkoopstertje Geesje Kwak in Japanse kle dij, en naakten. Zijn engageren van modellen, meestal meisjes, die hij zo op straat ontmoette, gaf, nadat hij getrouwd was in 1901, net 44 jaar, nog wel moeilijkheden met zijn jongere vrouw. Hij had graag eens naar Japan gereisd, maar het is er nooit van gekomen. Breitner deed veel aan fotografie: honderden foto's en glasplaten zijn bewaard gebleven. Zijn werk heeft echter niets "fotografisch", het diende hem veeleer tot een geheugensteun. SOLEIL LEVANT Breitner bezat een rusteloze natuur, was gevoelig; hoewel niet af kerig van gezelligheid, sloot hij niet gemakkelijk vriendschap met ie mand. Wanneer Breitner iemand op straat ontmoette en hij alleen wilde blijven, vroeg hij: "Welke kant ga je op?" Nadat hij dan antwoord had gekregen, zei hij: "Nu, ik moet daarheen", de tegenovergestelde rich ting wijzend. George Breitner. Buitenwijk van Amsterdam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1978 | | pagina 5