Verdere ontwikkelingen. Toen de gebouwen gereed waren moest er verder worden gewerkt aan de inrichting van het interieur. In de loop der jaren is er door de parochianen met veel liefde en offervaardigheid heel wat bijeen gebracht om het inwendige van de kerk te verfraaien, zpals bijvoor beeld de preekstoel, de communiebank, het orgel, de gebrandschilder de ramen en de door Jan Brom ontworpen monumentale doopvont (die in 1900 op de wereldtentoonstelling te Parijs met goud werd be kroond). Voorts werden ook verscheidene heiligenbeelden en voorwer pen voor de eredienst geschonken. In later jaren is de kerk enkele malen gerestaureerd en zijn er veranderingen in aangebracht. Zo bouwde de architect Tepe in 1887 aan weerszijde van de toren twee kapellen. Verder zijn de pinakels verdwenen en zijn de vier luchtbogen aan de toren door ingezwenkte steunberen vervangen. 'In 1970 is o.a. het grote raam in de toren dichtgemetseld. De restauratiewerkzaamheden waarvoor het huidige parochiebestuur zich thans gesteld ziet zijn vóór alles gericht op het goed in stand houden van het gebouw zoals het nu is. en dan nog maar alleen voor zover het strikt noodzakelijk is. Zo zijn in overleg met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg in 1984 de houten hoekstijlen van de toren vervangen; kosten: f. 100.000,-. De resterende nood zakelijke restauraties zullen volgens voorlopige schattingen nog eens vier ton vergen. Is het wel de moeite waard om ten koste van veel energie en finan ciële offers te blijven streven naar de instandhouding van de kerk en de toren? Het is toch maar stucadoorsgotiek, schijngotiekwaar op veel kritiek mogelijk is. Het parochiebestuur en het bestuur van de Stichting Restauratiefonds R.K.Kerk Overveen vinden dat het alleszins de moeite waard is, omdat: - het hier gaat om een van de betere werken van een architect die representatief is voor de eerste periode van de 19e eeuwse neo gotiek, een ontwikkelingsfase die van groot belang is geweest voor de emancipatie van de Nederlandse katholieken; na eeuwenlange stil stand in de kerkenbouw voor de eigen cultus begint hier een zoeken naar een eigen stijl; -het hier gaat om een toren die haar feiten ten spijt toch zeer duidelijk gezichtsbepalend, karakteristiek, is voor oud Overveen; - het hier gaat om een onvervalst brok Overveense historie, om een getuigenis van de inzet en de overtuiging van vorige generaties; - het hier gaat om een kerk die dan ook niet voor niets op de lijst van beschermde monumenten staat van de Rijksdienst voor de Monumen tenzorg - het hier, last but not least, voor de gebruikers gaat om een sfeervol "thuis" voor hun gemeenschappelijke geloofsbeleving, een thuis vol herinneringen. Het was prettig U dit alles te mogen vertellen, dank U wel! Benno Ruland. 14

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1986 | | pagina 15