Saksische boerderij, zoals we die nog in Aerdenhout en Voge lenzang aantreffen met zijn rieten dak en economisch materi aalgebruik. Uiteindelijk keerden sommige architecten weer terug tot de oude Hollandse buitenplaats als bron voor hun inspiratie! Hierbij kwam vooral de nadruk te liggen op de sobere, strakke vormgeving in baksteen, eventueel bedekt door een witte verflaag. De theoretische soep werd in de praktijk daarom veelal minder heet gegeten dan zij in architectuur publicaties werd opgediend. Afhankelijk van de relatie tussen de opdrachtgever en de architect en de manier waarop de be houdende gemeentelijke bouwverordeningen konden worden geïn terpreteerd, was het resultaat in Duin en Daal meer of minder Nederlands, Engels of internationaal. De studie van Jannes de Haan geeft een goed overzicht van de soms fraaie en zorgvuldige, en zeker niet onnodig zuinige oplossingen die in Duin en Daal bereikt zijn. Zijn werk vraagt om een vervolg. In menig traditioneel ogend landhuis in En geland wist men dankzij de toepassing van ijzeren balken ruimtelijke indelingen en oplossingen te creëren die in de traditionele bouwkunst onmogelijk waren. Eisen op het gebied van brandpreventie deden deze balken weer achter een traditio neel lijkende pleisterplaag' verdwijnen. In hoeverre dit in Bloemendaal het geval is geweest zou een andere bestudering van de bewaarde bestekken, tekeningen en huizen zelf kunnen uitwijzen. Daarnaast blijft de vraag over de oorspronkelijke inrichting van de landhuizen de aandacht waard. Wat is er nog van bewaard? Hoe sterk was de invloed daarop merkbaar van de Arts Crafts en van de hervormingspogingen die sinds de jaren'70 van de 19e eeuw in de Nederlandse kunstnijverheid werden ondernomen? Bekend is dat Adriaan Stoop en zijn vrouw na hun vestiging op De Rijp tegen het einde van de 19e eeuw een winkelreis naar Londen maakten om zich van het nodige te voorzien in hun nieuwe huis. Hierbij aansluitend zou natuur lijk een interessante geschiedenis te schrijven zijn over het sociale en culturele leven in de nieuwe villa's rond 1900. Waarom hadden de inwoners van Bloemendaal meer moeite met de Nieuwe Zakelijkheid van Gerrit Rietveld dan "de meer artis tieke villabewoners in Blaricum en Laren", zoals Jannes de Haan schrijft? Toch floreerden ook in Bloemendaal schrijvers, schilders en musici te midden van de andere bewoners in het voor hen blijkbaar gerealiseerde ideaal van lieflijkheid en groen drs Freek Baars. De voormalige buitenplaats Duin en Daal, oorspronkelijk uit 1774. Vanaf deze kant gezien lijkt het park sinds de aanleg door Zocher in 1925 nauwelijks veranderd. Foto Freek Baars. 21

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1990 | | pagina 23