J.A.G. van der Steur hield aan het contact met van der Laan dus niet alleen een opdracht maar ook een echtgenote over. Uit dit huwelijk werden twee zoons geboren, waarvan één A. van der Steur, later het vak van zijn vader zou kiezen. Het echtpaar vestigde zich in een pand aan de Gedempte Oude Gracht 84, dat eerder, in 1890, naar ontwerp van vader en zoon was gebouwd. Nog altijd vormt dit huis een opmerkelijk element in de gevelwand door plasticiteit van het gevelvlak en rijke detaillering. Het nog puntgave neo-renaissance interieur werd circa 10 jaar geleden uit het pand verwijderd ten gunste van winkelruimte en appartementenbouw en is sindsdien spoorloos. Als architect uit het einde van de 19de eeuw, de tijd van de neo-stijlen en het eclecticisme in de architectuur, ging zijn belangstelling uit naar de periode van de Middeleeuwen. Zijn bemoeienis met de restauratie van de Grote of St.-Bavo Kerk in de negentiger jaren van de vorige eeuw leverde een veranderd silhouet van dit markante middeleeuwse kerkgebouw op. In overleg met DrP.J.H. Cuypers voegde hij een balustrade met pinakels toe ter hoogte van de dakrand en reconstrueerde de westgevel. Aan die zijde van de kerk was oorspronkelijk een groot venster met glas-in-looddat in 1738 werd verwijderd toen het beroemde MÜller-orgel werd geplaatst. Sindsdien vormde een kaal gevelvlak een allerminst fraaie afsluiting van het kerkgebouw aan die zijde. Door het reconstrueren en weer aanbrengen van het grote venster, dit keer uitgevoerd in blind maaswerk, gaf Van der Steur het kerkgebouw weer de vertrouwde allure. Dit waren natuurlijk reconstructies en toevoegingen waarmee een 19de-eeuwse architect als Van der Steur meende het gotisch bouwwerk 'compleet' te maken. Van de verschillende bouwstijlen, die Van der Steur uit het verleden ter beschikking stond, genoot die van de Hollandse Renaissance zijn grootste voorkeur. In veel van zijn vroege ontwerpen is deze stijl onmiskenbaar aanwezig. Niet alleen in de vele winkelhuizen, die hij ontwierp spreekt zijn liefde voor deze Hollandse bouwtraditie maar met name ook in een aantal grote objecten. Uit zijn Haarlemse tijd kunnen de volgende voorbeelden genoemd worden. 01ieslagerlaan nr. 5. Coen Cuserhuis. December 1988. Foto: M.Z./O.W. Haarlem/ Jos Fielmich. 24

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1990 | | pagina 26