ontwerp altijd de grote lijnen van de tuin aan. De firma Empelen en Van Dijk heeft in die tijd ook veel zelf ont worpen, aangelegd en onderhouden. Functionalisme In de jaren dertig begon een streven naar vereenvoudiging van de Architectonische Tuinstijl, het Functionalisme ont stond. Deze ontwikkeling is vooral in het werk van Bleeker te herkennen. G. Bleeker (1882-1956) was een oomzegger van Springer en van 1906 tot 1924 in dienst van hem. Daarna werd hij zelfstandig tuinarchitect. In 1927 verhuis de hij van Aerdenhout naar Santpoort. Het grootste deel van zijn ontwerpen maakte hij voor villa's in de omgeving van zijn woonplaats. Hij werkte in verschillende stijlen. Bij reorganisaties koos hij voor de stijl uit de tijd van het huis. Voor tuinen in de duinen werkte hij in een eigen stijl vanwege de hoogteverschillen. In Aerdenhout moet hij zeer gezocht zijn geweest. Tussen 1919 en 1953 werk te hij voor de opdrachtgevers v.d. Masch Spakler, Moltzer, Rens Oudes, Bloch, Blankevoort, Groes, Schmidt, van Spengler, Hartjens, Cohen, Posthumus Meyjes, Kok en Munnix. Ook Mien Ruys was een vertegenwoordigster van het Functionalisme. Zij zocht een contrast tussen een rechtlij nige aanleg en een uitbundige begroeiing. Voor de oorlog was het onderhoud, zeker van grote tuinen, meestal het werk van de tuinman, vaak in eigen dienst. Velen hadden een vaste tuinman voor bijvoorbeeld een dag per week via Empelen en Van Dijk het hele jaar door. In de winter werkte die tuinman ook wel in huis. Crisistijd Van een mevrouw met een hele mooie tuin, ontworpen door Bleeker, aan de Juliana van Stolberglaan, was het bekend dat zij de paarden en wagens van de leveranciers De Bereklauw, ongeveer 1965, ontwerp van Mien Ruys. opwachtte om gauw de paardenvijgen te kunnen opschep pen. Die onderhield haar tuin dus zelf. Gedurende de cri sistijd en de oorlog werden veel tuinen verwaarloosd. Tegen het einde van de oorlog werden veel groentetuinen aangelegd en vruchtbomen geplant, ook door hoveniersbe drijven. Toen er gebrek aan brandstof kwam, werd Aerdenhout een stuk kaler. Dat er af en toe een boompje gepikt werd, daar konden de meeste tuinbezitters wel begrip voor opbrengen. Minder prettig vonden de eigena ren van 'De Wildernis' het roven van een heel dennenbos je in één nacht, temeer omdat zij onder één bepaalde dik ke boom kostbaarheden hadden begraven. Die hebben zij dan ook nooit kunnen terugvinden. Na de oorlog ruimde Empelen en Van Dijk veel groente tuinen op en maakte er weer siertuinen van. Tuinbezitters werden steeds meer doe-het-zelvers. Weinigen konden zich een professioneel ontwerp veroorloven, laat staan een tuinman. Publieke opdrachten De meest invloedrijke tuinarchitect werd Mien Ruys. In de tijd van de wederopbouw kreeg zij veel publieke opdrach ten. Ze maakte ook ontwerpen voor privé-tuinen, bijvoor beeld in 1960 voor De Bereklauw (Boekenroodeweg) in opdracht van de familie Schröfer, in 1965 voor een biel- zentuin voor mevrouw Bienfait-Biemond aan de Zandvoorterweg (huis en tuin afgebroken) en voor mevrouw Heijn aan de Nachtegalenlaan. Maar ook minder draagkrachtigen konden bij haar terecht. Ze bracht bezoeken om adviezen te geven. De tuin van 'De Vrijheid' in de Tollenslaan werd door de familie Van Leer aangelegd op basis van zo'n bezoek. Ze ontwierp stan- daardborders op kleur en ligging, die bij kwekerij Moerheim besteld konden worden. Zoon Joop Bienfait stelde zich tevreden met zo'n border bij zijn nieuwbouw huis. De voorlichting door middel van haar boeken en het tijdschrift 'Onze Eigen Tuin' zijn van grote betekenis. Andere ontwerpers, die na de oorlog in Aerdenhout actief waren, zijn: - H. Roeters van Lennep. Opdrachtgevers waren: H. Cohen-Chicou, H.J. van Leeuwen, P. van Eek, mevrouw Chicou, E. Blijdenstein, Jhr. J.Th. van Sprengler, G. Heijn, W. Naessens-Loyen. - L. v.d. Putten ontwierp in 1952 de tuin van 'Haarloheim' aan de Vondellaan in opdracht van de heer en mevrouw Dekker, die met hem in contact kwamen doordat zij regelmatig eerst in De Beukenhof gingen eten en erna de Keukenhof bezochten. De opdrachtgevers voer- 32 Ons Bloemendaal, 21e jaargang, Lustrumnummer 1, voorjaar 1997

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1997 | | pagina 40