Origineel Het grootste probleem bij restauraties is natuurlijk dat je eigenlijk het gehele pand inclusief het interieur onderhan den neemt, allerlei bouwkundige aanpassingen maakt en zoveel mogelijk hedendaagse techniek en comfort wil aan brengen. En bij oplevering wil je dat alles er uitziet alsof het in originele staat is en toch nieuw!!! Dit probleem doet zich heel erg uitdrukkelijk aan de bui tengevels voor. Met name de kozijnen en het schoon met selwerk zijn delicate onderdelen, waarbij elke beschadiging vaak blijvend is. Voor mij is dit een dwingende reden om bij een restauratie bestaande kozijnen niet te vervangen, maar deze om te bouwen. Bij het plaatsen van dubbel glas in een oud huis zoals Saxenburg, moet je de kozijnen aan passen. Vaak wordt het hele kozijn er uitgehaald, maar dan krijg je nooit meer de mooie omsluiting van het met selwerk. Aan weerszijden moet je 10 a IS mm vrij hou den en op die plaats houd je dikke kitnaden over. Als je de kozijnen er uithaalt, ontkom je dan ook niet aan beschadigingen in je gevel. De kozijnen zitten verankerd in het metselwerk er omheen en die maken bij sloop vaak lelijke 'wonden' die je later weer moet aanbeten. Wij heb ben dus besloten om de kozijnen te laten zitten. De spon ningen zijn met de hand uitgefreesd om de nieuwe ramen met het dikke isolatieglas terug te kunnen brengen. De ramen zelf hebben wij allemaal moeten vernieuwen, want de maatvoering was te slank om het dubbele glas te huis vesten. De houtsoort was Amerikaans grenen, een hout soort die te zwak was voor dubbele ramen in de originele, slanke detaillering. Nu zijn ze van Dark Red Meranti van de eerste kwaliteit met een fijne structuur die je heel strak kunt afschilderen. De kozijnen zijn nog het oorspronkelij ke Amerikaans grenen met diezelfde fijne structuur, zodat je na het schilderen geen verschil ziet tussen de twee houtsoorten. Zo zoek je dus naar oplossingen om iets tot in de details na te kunnen maken. Monnikenwerk Hetzelfde deed zich voor bij het metselwerk. Ten tijde van de bouw werden de stenen in Vlaams verband gemetseld, een snelle manier van metselen. In de specie zat veel kalk en er zat vaak wat aardappelmeel in om de voegen te kleuren. Na tachtig jaar is zulke specie gewoon op. De specie was een losse poeder geworden en de stenen zaten in feite los op elkaar. In die tijd waren er wel al spouw muren, maar de buiten- en binnengevels stonden gewoon los ten opzichte van elkaar. Met je vingers kon je de ankers die in de voegen gemetseld zaten, heen en weer bewegen. Aan de buitenkant is het hele pand opnieuw gevoegd. Eerst is de specie uitgehakt, tot 2,5 - 3 cm diep, zodat je de diepte had om bij te voegen. Dat voegen is monnikenwerk. Eén man heeft over het voegen ongeveer vijf weken gedaan. Aan de binnenkant hebben wij de muren vertind. Met een vrij natte specie hebben wij een dikke laag opgebracht om de stenen weer verband te geven. Stabiliteit De hele constructie van het huis was zo slecht dat er een nieuwe stalen constructie is aangebracht om de stabiliteit van het huis te verzekeren. Nu liggen er stalen U-profielen over de balken, tussen de verdieping en de zoldervloer, en ook van beneden naar boven zijn er stalen verbindingen aangebracht. Deze stalen balken, U-profielen van ongeveer 11 meter lengte, zijn door een klein gemetseld gaatje in de nok gewurmd, eexr smal spleetje dat niet breder is dan de kop van een steen. Zo hoefde er geen gat gemaakt te worden. Nu staat het huis geheel opnieuw gefixeerd en de balklagen zijn weer aan elkaar gekoppeld. Nieuw dak Wat het dak betreft, hebben wij minder werk gehad. Twee jaar voor de huidige eigenaar het kocht, was er een heel De villa Saxenburg: in oorspronkelijke staat en toch geheel 'nieuw'. 22 Ons Bloemendaal, 22e jaargang, nummer 3, najaar 1998

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1998 | | pagina 22