7TTT X- •";"éX /*f e<£z rfo W "|7>f 7^ De Bauers in Aerdenhout 6? C&Z&rJ <37 <t ■ZXO'Z X ■<^//$k&~r-t- -3 cnrro C: .XX vs s:-C-'"C- ;-■?-7 t/ t XC céc^yl mgs^éd? /t X?? gr? X I. v V. H Schetsje uit de geciteerde (ongedateerde) brief van de jonge Marius (RKD, Den Haag). Even leek het, in het begin van de eeuw, of Aerdenhout een kunstenaarsdorp zou worden. Kort na elkaar lieten schilders van naam als Marius Bauer, George Breitner en Oscar Mendlik er riante huizen bouwen. Het was voor kunstenaars iets nieuws, buiten wonen in een villa met atelier. Buiten wonen was op zich al iets nieuws. De explosieve groei van het tram- en spoorwegnet had voor heen nog moeilijk toegankelijke natuurgebieden ontsloten en een niet eerder bestaande vraag naar eenvoudige land huizen gecreëerd. Voor Willem Bauer, een broer van Marius, was deze ontwikkeling een uitkomst. Na schitte rende maar nooit uitgevoerde concertzalen, theaters en congresgebouwen te hebben ontworpen, kon hij eindelijk aan de slag. Het beste in Holland Hij werd de architect van intieme landhuizen en atelier woningen die in Architectura, 1975, worden gerekend 'tot het beste van wat er in deze tijd in Holland wordt gebouwd.' Voor Marius ontwierp hij Stamboel [aan de voormalige Tramweg, nu Marius Bauerlaan, nr.3; gesloopt in 1973] en voor George Breitner Rockaertsduin [aan de Aerdenhoutsduinweg, nr. 13], Maar ofschoon de Mendliks, twee straten verderop [aan de Van Lennepweg, nr. 1] nog een huis met maar liefst twee ateliers lieten bouwen, zette de trend niet door. Aerdenhout werd een villadorp voor forensen. Breitner vertrok al in 1906 en Bauer in 1916. Alleen de kunstschilder Mendlik en zijn vrouw, de beeld houwster en schilderes Julia Mijnssen, zijn er tot hun dood gebleven. Erg artistiek zal het Aerdenhoutse klimaat niet zijn geweest. Tijdelijk werkzaam in Parijs, schreef Marius Bauer in 1912 aan zijn kunsthandelaar in Amsterdam: 'Mijn voordeel is dat ik eens zie wat er omgaat onder de artisten en mij dat geestelijk meer verfrischt dan Aerdenhout waar ik alleen door mijn sterke fantasie mijzelf kan blij ven.' Willem, Suze en Marius Willem (*1862) en Marius (*1867) Bauer kwamen oor spronkelijk uit Den Haag, waar hun kunstzinnige vader een huis- en decoratieschildersbedrijf had. Samen met een van hun zusjes, Suze (*1864), hadden zij begin jaren tachtig de Haagse Academie bezocht. Een door de jonge Marius geschreven en getekend briefje geeft een aandoen lijk beeld van hun toen nog onbekommerd driemanschap: 'Gisterenmorgen is de Academie weder begonnen, 's Morgens om 7 uur gaan Willem, Zuze en ik al reeds de deur uit, met de portefeuille in den hand.' Willem Bauer, foto uit de catalogus van Bock. Ons Bloemendaal, 23e jaargang, nummer 1, voorjaar 1999 23

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1999 | | pagina 24