Willem werd architect, Suze naaldwerkster en Marius schilder. Halverwege de jaren negentig, drie jaar na de dood van hun vader, verhuisde Marius naar Bussum. Daar, aan de Nieuwe 's-Gravelandseweg, trokken zijn moeder en Suze bij hem in. Ook Willem kwam naar Bussum en betrok een eindje verderop een voor zichzelf gebouwde hut in Van Eedens kolonie Walden. Met Frederik van Eeden waren de Bauers al jaren bevriend. Voor hem bouwde Willem een hut en een landhuis, de Lelie, even eens aan de Nieuwe 's Gravelandseweg. Bij het aanbreken van de twintigste eeuw waren Willem, Suze en Marius nog geen van drieën getrouwd. Marius, de jongste, had maatschappelijk het meeste succes. Zijn passie voor monumentale architectuur en sprookjesachtige com posities, nog gevoed door zijn reizen naar het oosten, ver leende zijn werk een eigen en poëtisch karakter. Hij was drieëndertig toen hij voor zichzelf, zijn moeder en zijn zusje een huis met atelier kon laten bouwen. Zijn broer kreeg de opdracht. Aan een brede grintweg in Aerdenhout, langs de pas geopende tramlijn naar Zandvoort, werd een bouwkavel gekocht. Wat trok hen in Aerdenhout? Het buitenleven, de centrale ligging en de goede verbindingen? Of misschien ook de nabijheid van Haarlem, de geboortestad van hun moeder? In de Kleine Houtstraat, waar zij haar jeugd had doorgebracht, exploi Stamboel, foto afkomstig uit het typoscript van Mendlik (GAB). teerde grootvader Verpoorten destijds een schildersbedrijf. Bouwprojecten Willem ontwierp een spraakmakende villa. Behalve een woonkamer en een eetkamer kreeg het huis ook een oos terse kamer met boogvensters, diepe nissen en een mar meren pilaar. Boven kwam een groot atelier met etskamer, een dienstbodekamer en drie slaapkamers. Die van Suze en haar moeder waren door een tussendeur met elkaar ver bonden. Stamboel werd op 28 augustus 1901 betrokken. Zouden ze gedacht hebben er samen oud te worden? Willem, die inmiddels ernstig met zijn gezondheid tobde (hij leed aan syfilitische verlammingen en depressies), bleef in Bussum wonen, maar verlegde zijn activiteiten goeddeels naar Aerdenhout. Eveneens aan de Tramweg (die wel de Kalverstraat van Aerdenhout werd genoemd) naast het huis van zijn broer, bouwde hij de Merel, een landelijk houten huis met de indeling van een Engelse vil la. Opdrachtgeefster was Betsy van Hoogstraten, de bemid delde voormalige geliefde van Frederik van Eeden, die plotseling haar bekomst had van hem en het utopische Walden. In de navolgende drie jaar zou in Aerdenhout, naar ontwerp van Willem Bauer, nog een viertal huizen verrijzen. Achtereenvolgens waren dat de Zonnehof 24 Ons Bloemendaal, 23e jaargang, nummer 1, voorjaar 1999

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 1999 | | pagina 25