ming genoemd), een observatiehuis voor meisjes dat in
middels plaats heeft gemaakt voor Springerhof - een villa
wijkje. Aan de Dennenlaan verschenen onder meer het St.
Jozefinternaat (een kindertehuis)de Theresiaschool (lager
onderwijs voor meisjes), een parochiekerk (de Sacraments
kerk) en ook kon hier de R.K. begraafplaats Sint Adelbertus
Kerkhof worden aangelegd. Het kindertehuis is jaren gele
den gesloopt en maakte plaats voor de bouw van een kloos
ter (Dennenheuvel) en een verzorgingshuis (Huize Euphra
sia) Aldus trachtte men in eerste instantie een adequate
oplossing te vinden voor de stijgende behoeften van de stil
aan vergrijzende populatie van deze religieuze congregatie,
inbegrepen degenen die in de kinderbeschermingsvoor
zieningen elders (Almelo, Leiderdorp, Someren en Velp)
werkzaam waren. Sinds lang geleden beschikt men aan de
Dennenweg ook over een eigen begraafplaats, het hier als
'Euphrasia' aangeduide kerkhof.
Kerkhof Euphrasia is niet toegankelijk.
De Adelbertuskapel
Een prominente plaats neemt de kapel in die al eerder door
dr. C. Verberne in dit tijdschrift onder de aandacht werd ge
bracht (1981). Deze, in 1924 ingezegende, kapel werd ge
bouwd naar een ontwerp van architect Dom. Paul BeUot,
een uit Frankrijk afkomstige, Benedictijner monnik uit de
St. Paulus Abdij te Oosterhout. De uitwerking van het ont
werp en de begeleiding van de bouw werden verzorgd door
architect S.B. van Santé uit Zaandam (zwager van de Bloe-
mendaalse pastoor Willigenborg)De kapel was tot 1988 in
gebruik ten behoeve van begrafenissen op het kerkhof. In
de kapel werd voorafgaand aan een begrafenis de absoute
gebeden (gebed bij de uitvaart, vóór de overledene de kerk
verlaat). Tot in de jaren zestig werd éénmaal in de maand in
deze kapel een H. Mis opgedragen voor op het
kerkhof begraven overledenen. Sinds 1988 is de
kapel in gebruik als stiltecentrum Poustinia
(open op do. van 16.30-17.30 uur, za. en zo.
van 8.30-9.30 uur).
Het uit baksteen in kruisverband gemetselde
gebouw is opgetrokken op een achthoekig
grondvlak met een door steunberen gedragen
achtzijdig puntdak met zadeldaken boven het
entree en de (voormalige) sacristie en lessenaar
daken boven de overige zes vlakken. De daken
zijn gedekt met dakpannen in verschillende kleu
ren met een motief dat een duif met uitslaande
vleugels voorstelt. Het entreeportaal is gesitueerd
aan de kant van de begraafplaats: de kapel staat
dus feitelijk met de achterzijde de straat toege
wend. De voormalige sacristie heeft aan de
straatzijde een afzonderlijke ingang. Boven deze ingang ver
heft zich vanuit de gevel de klokkentoren met een luidklok.
De steunberen
worden boven
de gootlijst
beëindigd met
gemetselde pina
kels met een kop
van hardsteen.
Opvallend is het
fraai uitgevoer
de, horizontale
fries met zwart
gekleurde en ge
le baksteen. De
glas-in-loodra-
men in de gevels
zijn gemaakt naar
De Adelbertuskapel.
Het grafbeeldje op het graf van echtpaar Mari
Andriessen is door de beeldhouwer zelf gemaakt
(foto F. van Eeghen).
Ons Bloemendaal, 26e jaargang, nummer 3, herfst 2002
27