De nalatenschap van het
echtpaar Bauer
Herinneringen van een achter
nichtje uit Kennemerland
Kunst Kring. De Kring, bestaande uit beroepskunstenaars,
is twee jaar geleden opgericht, n.a.v. de tentoonstelling
Bloemendaalse kunstenaars, die werd georganiseerd door de
gemeente. Haar beschermvrouwe is Liesbeth Snoeck -
Schuller.
Marius en Jo Bauer-Stumpff
Bauer was etser, tekenaar, aquarellist en schilder. Hij woon
de vele jaren met zijn vrouw Jo Stumpff in villa Stamboel
aan de Tramweg, nu de Marius Bauerlaan in Aerdenhout
(1901-1916).
Bauer bezocht de Academie in Den Haag (1879 - 188S)
samen met Breitner, De Zwart en Willem van Konijnenburg.
Hij was lid van Pulchri Studio in Den Haag, de Nederlandse
Etsclub en de Maatchappij Arti et Amicitiae in Amsterdam.
De Haagse kunsthandelaar Van Wisselingh zag wat in Bauer
en stuurde hem op zijn kosten naar Turkije. Er volgden nog
vele reizen naar het Verre Oosten en Afrika. In Rusland was
Bauer aanwezig bij de kroning van de laatste tsaar,
Nicolaas. Pracht en praal en de exotische sfeer in die landen
waren voor hem een bron van inspiratie. Zijn onderwerpen
vond hij tijdens zijn verre reizen. Hij heeft daar zelf ooit
over gezegd: 'Juist dat verre vind ik altijd een grote aantrek
king. Ja, 't kan me niet ver genoeg zijn! En hoe vreemder en
wonderlijker alles is, des te meer ik geniet.'
Het achternichtje van het echtpaar Bauer
In het huis van Mia, het achternichtje van de Bauers, ademt
alles nog de sfeer van de kunstenaar uit: in schetsen, teke
ningen, schilderijen, schetsboekjes en brieven, maar ook in
voorwerpen, die hij meenam van zijn reizen, zoals gods
beelden uit Thailand, kandelaars, en een zestiende eeuws
Spaans reisbureautje.
Ze kan zich zich de kunstenaar niet herinneren. "Ik ben
geboren in 1926 in voormalig Nederlands-Indië. Toen ik in
1934 in Nederland kwam, leefde mijn oom niet meer.
Bauer kwam in 1927 met zijn vrouw Jo een paar dagen bij
mijn ouders in Semarang logeren en ze gebruikten ons huis
als uitvalbasis. Hij was een stijve, gereserveerde man die
door zijn werk was geobsedeerd. Hij ging altijd op pad met
een schetsboekje. Bij die schetsjes noteerde hij in de kantlijn
de kleuren. In zijn atelier in Nederland werkte hij die schet
sen uit. Het reizen zat hem in het bloed.
De kunsthandelaar Van Wisselingh is voor zijn ontwikkeling
van groot belang geweest. Hij heeft altijd zorg gedragen
voor de sponsoring van de vele reizen en voor de verkoop
van het werk van mijn oom. Zijn etsen waren geliefd, ze
waren soms al uitverkocht, voordat ze klaar waren. Zijn
brieven zaten vol tekeningetjes. Hij werd geïnspireerd door
de oosterse schoonheid met haar rommelige en kleurige
Door Floor de Bruyn Kops en
Hetty de Mol van Otterloo
Van 8 t/m 29 mei organiseert de Kunst Kring Bloemendaal 'Fiore',
een tentoonstelling van Marius Bauer (1867-1932) in het gemeente
huis van Bloemendaal. In de tentoonstellingsruimte 'Achter de Zuilen'
zal werk van Bauer te zien zijn uit particuliere collecties uit het Ken
nemerland.
Tegelijkertijd is in de burgerzaal van het gemeentehuis en
de gangen beneden een tentoonstelling ingericht van de
Bauer in een tropisch land.
Op de boot naar een ver land. Links zit Jo Bauer, met naast haar Marius.
22
Ons Bloemendaal, 29e jaargang, nummer 1, lente 2005