Lokale heiligen verdwijnen tigste eeuw een eerste rooms-katholiek kerkje. Het werd ingericht in de voormalige kegelbaan van hotel Welgelegen (waar men nu de supermarkt van Albert Heijn treft)Een genereuze erfenis van de familie Bispinck maakte het moge lijk na de Tweede Wereldoorlog aan de Verlengde Klever laan de kerk van de Allerheiligste Drieëenheid te bouwen. Tegenwoordig staan hier de flats van het Bispinckpark; daar tussen treft men de vernieuwde Drieëenheidkerk in kleinere vorm aan. - Kerk van het Allerheiligst Sacrament en St. Adelbertkapel Aan de noordkant van de gemeente ontstond aan de Dennenweg na 1923 een soort katholieke enclave met een klooster, een jongens- en meisjesschool, een internaat/kost school, de kerk van het Allerheiligst Sacrament en het intie me Adelbertuskerkhof met de Adelbertkapel die gebouwd werd naar ontwerp van de architect en benedictijner monnik dom Paul Bellot. - Sint Raphael Voor de Vrij Katholieke Kerk St. Raphaël, sinds 192S aan de Popellaan, koos pastoor Ko Borsten de naam St. Raphaël - uit verering voor deze aartsengel met genezende krachten die een hoofdrol vervult in het apocriefe bijbelboek Tobit. Deze kerk, vorig jaar tot gemeentelijk monument uitgeroe pen, is tijdens de Open Monumentendagen voor het eerst te bezichtigen. Adelbertus en Bavo zijn nog steeds belangrijke patroonheili gen in Kennemerland, al hebben ze in de devotie hun bete kenis verloren. De ingewikkelde namen van de nieuwe ker ken uit de 19de en 20ste eeuw verwijzen naar theologische dogma's, met name die welke betrekking hebben op Maria. Pastor Landa Rave die op dit moment de drie katholieke parochies in Bloemendaal en Overveen dient, heeft er geen moeite mee dat het volksgeloof aan heiligen is verdwenen ten gunste van, zoals zij het noemt 'een gedachtengoed ver zilverd in dogma's'. De naamgeving van de kerken in de gemeente Bloemendaal weerspiegelt daarmee een ontwikke ling in tijd en denken. Mariaverering Net als elders is het stiller geworden in de katholieke kerken in de gemeente Bloemendaal. Maar de Moeder Gods weet nog altijd de gelovigen te bezielen. Voor de altaren van Maria branden altijd kaarsjes. De historische Mariaprocessie, voor het eerst na vijfhonderd jaar in Haarlem op zondag 5 juni 2005 gehouden, deed ook de Grote- of Sint Bavokerk aan. Het uit 1505 daterende wonderdoende beeld van Maria, dat in het Begijnhof de beeldenstorm heeft overleefd, werd daar gevolgd door dominee, burgemeester en bisschop. Heiligen op de gebrandschilderde ramen van de kerk in Overveen Ook van buitenstaanders had Henk Mandjes, de archivaris van de kerk, wel eens gehoord dat de kerk zulke prachtige ramen heeft. Speciaal als in de winter de zon laag staat, is de kleurenpracht van de ramen het mooist. Voor de meeste kerkgangers blijven de ramen iets geheimzinnigs uitstralen. Zeker op enige afstand zie je niet onmiddellijk wat de afbeeldingen voorstellen. Kom je dichterbij dan ontwaar je pas goed hoe mooi de kleuren zijn en bovendien ontdek je dat er namen van heiligen staan vermeld soms zelfs twee maal. Henk Mandjes ging op zoek naar de geschiedenis ach ter de ramen. Wanneer zijn ze aangebracht en wie waren de schenkers? Memoriaal In het Memoriaal, een register bij te houden door pastores, schrijft pastoor L. ten Brink in 1892 over de ontstaansge schiedenis van de ramen. Bij de bouw van de kerk in 1856 waren rondom ramen van wit glas aangebracht. Met het effect van het witte stucadoorpleister was vooral in de zomer door de weerkaatsing van het vele licht, de kerk bijna onbruikbaar. De toenmalige pastoor G. Schoonderbeek wil de daarom gebrandschilderde ramen. Die zouden het euvel verhelpen en het interieur van de kerk zeer verfraaien. Hij greep feestelijke gebeurtenissen in 1879 en 1882 aan voor inzamelingen waarbij hij zelf het goede voorbeeld gaf. In die jaren werden veertien ramen geplaatst, vervaardigd door de kunstenaar Geuer te Utrecht. Maar een paar jaar later ontstonden opnieuw problemen. Geuer bleek be drogen te zijn door zijn verfleverancier. Van de ramen die in 1879 waren geleverd, waren veel gezichten al in 1890 onherkenbaar geworden en in enkele gevallen zelfs geheel verdwenen. Pastoor Ten Brink, die in 1887 pastoor Schoonderbeek was opgevolgd, trad in overleg met Geuer om tenminste de meest beschadigde ramen te restaureren. Het hielp, maar niet veel. Door zelf financieel te steunen en door giften van goedgezinde parochianen, kon Ten Brink met de kunstenaar een akkoord aangaan om voor fl. 2.500,- a fl. 3.000,- de glazen over te branden, hetgeen in 1908 en 1909 dan ook gebeurde. 8 Ons Bloemendaal, 29e jaargang, nummer 3, herfst 2005

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2005 | | pagina 8