De indeling van de Adventskerk Langs het pad naar de entree van de kerk staan door Sijmons ontworpen lampen die de vorm van muzieknoten lijken te hebben; of hij dit echt ook zo bedoelde, is echter de vraag. In het verlengde van dit pad staat de toren van de kerk, gekenmerkt door dezelfde bouwkundige verhoudingen als dit toegangspad. De toren loopt tot in de kerk door en symboliseert, met zijn basis op een kale betonnen plaat, de verbinding tussen hemel en aarde. Achter deze voet van de toren treft men een lange witte gesloten wand, symbool staand voor 'een niet getekende kruisweg'. Deze muur verbindt het profane en het liturgische deel van de kerk. Naar links loopt de muur langs de kerkzaal, omvat als een soort arm de kansel en eindigt daar. Naar rechts loopt de wand door naar de zuidelijke vleugel waarin onder andere de catechisatielokalen en een keuken zijn ondergebracht. Buiten liep al in het oorspronke lijke ontwerp deze wand, opengewerkt, door om te dienen als afscheiding voor de speelplaats van de kinderen. In 1958 was hiervoor echter geen geld beschikbaar maar bij verbouwing van de kerk kon onlangs dit deel alsnog worden gerealiseerd. Dat deze wand doorloopt van de kansel naar de kinderen, is op te vatten als een symbolisering van de gedachte 'laat de kinderen tot mij komen'. Kerkzaal De kerkzaal is te kenmerken als een hoge ruimte die lijkt te worden gedragen door de lage ruimten er omheen. Vanuit de kansel gezien worden de drie bogen van het dak steeds groter waarmee Sijmons het gesproken woord verbeeldt dat zich als waterkringen in een vijver steeds verder ver spreidt. De doopvont staat in het midden tussen de mensen, aldus benadruk kend dat men hier lid van de gemeente wordt. De Avondmaalstafel staat in de lage ruimte om aan het gedenken een meer intieme sfeer te bieden. Door deze tafel hier te plaatsen ont staat er ook de beweging in de gemeente die Sijmons zo belangrijk vond. De kansel staat op de plek waar het hoge en het lage deel samenkomen. Ach ter de kansel is een groot vierkant raam vanwaar het licht precies op de kansel schijnt. Het rode licht dat vanaf de andere zijde op de kansel valt, heeft als pret tige bijkomstigheid dat de dominee er altijd gezond uitziet. Geliefd en verguisd Sijmons heeft op deze wijze een bewegingskerk willen creëren waar het woord centraal staat, een echt liturgisch centrum. Eerder is de al vanaf het begin bestaande controverse vermeld tussen degenen die de schoonheid roemden en zij die deze kerk het liefst gesloopt zouden zien. Maar ook latere gebruikers zijn verdeeld. Er zijn er die de bewegingskerk van Sijmons waarderen, maar anderen vinden het ontwerp te dwingend. Waarom moet men de indeling van de architect hanteren als de gemeente het liever anders ziet? De mooie symboliek die in zoveel elementen van de kerk verstopt zit, is niet meteen voor iedereen duidelijk maar maakt dat nu misschien niet van deze kerk een verborgen juweel? Met dank aan Nienke Schepers en de hervormde gemeente Aerdenhout Ons Bloemendaal, 31e jaargang, nummer 3, herfst 2007 13

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2007 | | pagina 13