Tiny Kaiser, een bevlogen concert
pianiste
Door Nico Bersee
Een vermaard inwoonster van Aerdenhout was Tiny Kaiser (1905-
1998). Haar hart hoorde de klassieke muziek toe. Met name in
Limburg trok ze als concertpianiste uitverkochte zalen én ze was een
graag geziene gast in huize Kareol in Aerdenhout.
Tiny Kaiser toonde al in haar jeugd een opmerkelijk
muzikale aanleg. Haar uitzonderlijk pianotalent werd
opgemerkt bij de muziekschool in Maastricht. Vervolgens
het Bonnefantenmuseum in Maastricht nog het nodige van
terug te vinden is. Daar hangen de portretten die Edmond
Bellefroid en Henri Jonas van haar hebben geschilderd en is
ook de bronzen sculptuur van Charles Vos te vinden, waar
bij zij al pianospelend is weergegeven.
Bekend zijn eveneens de stijlvolle portretgravures van
professor Huub Levigne - onder meer te bezichtigen in het
museum Het Spaanse Gouvernement in Maastricht - die
veelvuldig op ex-libri en postzegels voorkwamen.
De Limburgse kunstenaarsgroepering heeft middels haar
activiteiten, exposities en concerten een fundament gelegd
voor de culturele opbloei in Zuid-Nederland, die zich heden
ten dage zelfs in Europees perspectief manifesteert.
Tiny Kaiser wordt na haar optreden in villa Kareol op 31 augustjis 1974 gecomplimenteerd door Nico Bersee.
studeerde zij aan het conservatorium in Luik, waar zij de
Prix de Virtuosité behaalde, met gouden medailles voor
piano- en kamermuziek.
Aan de Hochschule für Musik in Keulen, alwaar een inter
nationale muziektraditie in ere wordt gehouden, voltooide
zij haar muziekstudies onder professor Dahm en Lazarro
Uzielli.
Tiny Kaiser beschikte over een geweldige pianistische
techniek, een grote muzikale allure en een groot interpreta-
tievermogen. Ze had een uitgebreide kennis van de muziek-
historie en speelde moeilijke partituren uit het hoofd.
Deze onafhankelijke vrouw leefde voor haar muziek maar
toonde ook veel sympathie voor de medemens.
Portretten
Ten tijde van het interbellum, in de eerste helft van de twin
tigste eeuw, sprak Tiny in Maastricht tot ieders verbeelding.
Ze werd door veel kunstenaars geportretteerd waarvan in
Concertoptredens
Tiny Kaiser concerteerde met
het Limburgs Symphonie Orkest
onder meer in Maastricht, Luik
en Kerkrade. Met het Residentie
Orkest onder leiding van Otto
Glastra van Loon trad ze op in
het Kurhaus in Scheveningen en
met het Utrechts Stedelijk Orkest
onder leiding van Willem van
Otterlo in Utrecht. Voorts gaf ze
concerten in Keulen en Wenen,
in de door haar zo gewaardeerde
muziekhistorische entourage en
onderhield ze een goed contact
met Herbert von Karajan, diri
gent van de Salzburger Festspiele.
In Haarlem soleerde Tiny met de
Haarlemse Orkestvereniging on
der leiding van Marinus Adam en
met het Noord-Hollands Philharmonisch Orkest onder lei
ding van Henri Arends. Bij deze opsomming mag trouwens
haar optreden in het Kennemer Lyceum niet ontbreken,
waar zij een virtuoze Chopin-vertolking ten gehore bracht.
Ze verzorgde concerten voor de radio, in die tijd nog een
uniek en veel beluisterd medium, en gaf schoolconcerten
met lezingen en benefiet pianomiddagen in ouderenhuizen
in Bloemendaal en in Haarlem. Ze trad meerdere malen met
haar begeleider Piet Vincent op in Huize Kareol in Aerden
hout, waar ze genoot van de akoestiek en de architectuur
van dit bouwwerk.
Componisten
Naast Chopin stond de muziek van Liszt, Beethoven,
Schubert en Grieg op haar uitgebreide repertoire maar ook
de muziek van componisten uit haar tijd als Hendrik
Andriessen en Herman Strategier schuwde ze niet.
Ze had grote bewondering voor de pianist/componist
24
Ons Bloemendaal, 31e jaargang, nummer 3, herfst 2007