Jos Cuypers en zijn zoon Pierre kregen in 1921 opdracht om een noodkerk en een definitieve pastorie aan de Sparrenlaan in Aerdenhout te bouwen. Het interieur van de kerk was aanvankelijk zeer sober, maar is door de jaren heen steeds meer verfraaid met prachtige schilderingen van Leliveld en Istar Gyernek naar ontwerp van Oscar Mendlik. Vanwege het noodkarakter van de kerk is ze nooit ingewijd, maar sinds de jaren vijftig zijn plannen voor de bouw van een definitief kerkgebouw van de baan. Het exterieur is onlangs in oude luister hersteld volgens de blauwdrukken en kleurplannen van Cuypers. Bloemendaal Vrije Katholieke Kerk St. Raphaël Popellaan 1 te Bloemendaal In 1925 werd architect De Lugt uit Aerdenhout gevraagd een plan voor een nieuwe kerk te maken. Al snel werd een stuk grond aan de Popellaan gevonden en in mei 1926 werd voor een aanneemsom van 12.000 gulden aan de bouw begon nen. De kerk werd in tweeënhalve maand gebouwd. Het glas-in-loodraam boven de ingang is geschonken door de architect en de bekleding van de steunberen binnen, is een gift van de aannemer. De kerk is in de stijl van de Amster damse School gebouwd. Opvallend is de vorm van de kap, een spits tongewelf met aangekapte kapellen in dezelfde spitse vorm. De kerk heeft prachtige glas-in-loodramen en heeft als enige kerk van de Vrij Katholieke kerken in Neder land een pijporgel. De Kapel, Centrum voor Religieuze Bezinning Potgieterweg 4 te Bloemendaal Deze kerk werd in 1921 gebouwd door het in Bloemendaal zeer bekende architectenduo Mulder en van Asdonk. De kerk heeft een villa-achtige bouw die prachtig in de omgeving past. Architectonisch valt deze bouw onder het eclecticisme. Dat betekent dat er uit verschillende stijlen de beste elemen ten zijn gekozen. De ronde bogen aan de voorzijde en beide zij-ingangen en de grote voordeur doen aan de middeleeuwse Romaanse stijl denken. De rode Hollandse bakstenen zijn een duidelijk kenmerk van de Amsterdamse School. In de steunberen aan de zijkant van het gebouw zijn Engelse invloeden te zien en de lampkronen in de grote zaal zijn laat-Jugendstil. Boven de grote boogdeur bevindt zich een sluitsteen in de vorm van een duif die de nederigheid, de eenvoud, zachtmoedig heid en de Heilige Geest symboliseert. In de grote zaal, die in 1990 is gerenoveerd, zijn in de hoeken vier prachtige glas-in-loodramen met de vier evangelisten van de firma Bogtman te zien. Dorpskerk Bloemendaal, Kerkplein 1 te Bloemendaal. Deze Nederlands Hervormde kerk dateert uit 1636 en is gebouwd op een langwerpige achtzijdige plattegrond. Op het dak van de kerk staat een achtkantig torentje. Aanvanke lijk had het kerkgebouw een pannendak, sinds 1895 is het bedekt met leien. Oorspronkelijk had de kerk tien gebrand schilderde ramen, in 1635 gemaakt door de Haarlemmer Pieter Holsteyn. Toen de ramen her en der gebroken ruitjes hadden en kerkgangers klaagden over de tocht, besloot men in 1867 de ramen voor vijf gulden per stuk te verkopen. Vier van deze ramen zijn overgebracht naar de Gravenzaal in het Haarlemse stadhuis. 6 Ons Bloemendaal, 32e jaargang, nummer 2, zomer 2008

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2008 | | pagina 6