Luigi Prins Paul Schaapman Hoe bent u in deze wereld betrokken geraakt? Ik ben op mijn negentiende begonnen als makelaar bij Stoel, heb daar het vak geleerd en de markt leren kennen. Daarna heb ik mijn eerste stappen in de projectontwikkeling gemaakt; inmiddels zo'n dertig jaar geleden. Hoe en wanneer is uw belangstelling gewekt voor deze niche in de markt Tijdens mijn werk bij Stoel werd al snel mijn interesse gewekt voor monumentale panden. De historie en de kwaliteit van deze panden spraken mij direct aan. Wat zijn voor u de belangrijkste aspecten bij de selectie van een pand en/of terrein? De ligging, de historie, oftewel het verhaal achter het pand/terrein en een ruime parkeergelegenheid zijn voor mij de belangrijkste factoren. In welke mate is het mogelijk subsidie te krijgen en maakt u hiervan gebruik? Sporadisch. Het is vaak een moeizaam traject dat een vertragende werking met zich brengt. De afweging moet dus gemaakt worden of de subsidie opweegt tegen het rentenadeel. Wanneer hebt u Cobraspen opgericht en waar komt die moeilijk te herleiden naam vandaan? En - natuurlijk - op welke lettergreep ligt de klemtoon? Het was een Braziliaanse onderneming in im- en export. De klemtoon ligt op de"o". Er zijn heel weinig op dit terrein gespecialiseerde projectontwikkelaars. Kun je stellen dat u bijvoorbeeld Stoop's Bad en het Prins Hendrikhof aan de Haarlemse Wilhelminastraatvan de ondergang hebt gered? Ja, en zo zijn er nog vele gebouwen zoals het voormalige PEN-gebouw, de Blekerij, het postkantoor van Overveen en 't Paardenwed aan de Jansstraat in Haarlem. Voor verreweg de meeste projecten geldt datje een lange adem moet hebben. Wordt u soms niet ingehaald door de externe ontwikkelingen? Voortdurend. Kuntu daarvoor het geduld opbrengen en welke invloed heeft dat op uw lange termijnbeleid? De confrontatie met verandering vereist geduld en visie Welk voltooid of onderhanden zijnde project is uw 'love baby' en waarom? Dat zijn er twee en Elswout is daar één van. Ik vind het een eer om op de tijdsladder van Elswout te mogen staan en het gebouw te mogen afmaken. Het PEN-gebouw aan de Ign. Bispincklaan is ook een van mijn favoriete ontwikkelingen. Dit gebouw is zeer hoogwaardig en luxe gerenoveerd, daarna in de markt gezet en daarin volledig opgenomen. Het is fijn om te zien dat de visie die je vooraf over een pand hebt, ook daadwerkelijk klopt. Wat is exact uw functie binnen de gemeente? Ik ben 2,5 jaar geleden aangesteld als beleidsmedewerker cultureel erfgoed en houd me bezig met alles wat met monumenten te maken heeft. Ook de ondergrondse monumenten horen hierbij, de archeologie. Ik behandel de plannen voor verbouwingen en restauraties, subsidieaanvragen, maak ook verordeningen en beleid. Ik zorg voor de aanwijzing tot monument en geef informatie aan iedereen die daarom vraagt. Kortom adviezen van de steiger tot de raad. In welke mate hebt u met projectontwikkelaars te maken en specifiek met Cobraspen? Vooral als er plannen zijn met betrekking tot een monument. Dat kan een verbouwing zijn van een klooster, ziekenhuis, kerkgebouw, winkel of woning of anderszins. De plannen van Cobraspen die een monument betreffen zijn momenteel de verbouwing van Elswout en de ontwikkeling op het PWN-terrein. In het verleden het PEN-gebouw, voormalig postkantoor Overveen, Mollaan 1 a, de schoorsteen bij De Blekerij 1-19. Kunt u een korte schets geven van het monumentenbeleid binnen de gemeente? En in welke mate wordt dit door hogere overheden zoals de provincie bepaald? Er is een aantal documenten dat belangrijk is binnen het monumentenbeleid van de gemeente zoals de Erfgoederenverordening Bloemendaal, de Subsidieverordening Bloemendaal, de uitbreiding van de gemeentelijke monumentenlijst en het archeologiebeleid. Dit zijn stukken die we naar eigen inzicht kunnen invullen. Het archeologiebeleid moesten we maken, omdat de Monumentenwet dat bepaalde. Dus daar lag het initiatief bij de rijksoverheid. Verder is men vanuit de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed bezig met de Modernisering van de Monumentenzorg, afgekort Momo. Het gaat dan 10

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2011 | | pagina 10