Paul Schaapman [gemeente] gebouwen is heel groot. Je ziet het bijvoorbeeld ook in de uitslag van de'smaaktest Haarlem'. De Ripperda- kazerne werd als meest aantrekkelijke omgeving gekozen, juist door de combinatie van oud en nieuw." De parel aan de kroon van Cobraspen is natuurlijk Elswout. Een schoolvoorbeeld van lange adem, die je in de sector moet bezitten. Op deze 17de eeuwse buitenplaats wordt het historische landhuis gerestaureerd in de stijl die Willem Borski III ooit voor ogen stond. Hij wilde op het landgoed van zijn moeder een villa bouwen in Italiaanse stijl, liet het bestaande hoofdhuis slopen, maar overleed toen alleen nog maar de muren waren opgetrokken. Er werden door de gemeente Bloemendaal noodvoorzieningen aangebracht om het een bewoonde indruk te geven. In deTweede Wereldoorlog diende het als militaire basis van de Duitsers en bood daarna nog een tijdje onderkomen aan scholen. In 1970 kwam het 85 hectare grote landgoed in bezit van Staatsbosbeheer. Eindjaren tachtig riep deze organisatie gegadigden op plannen in te dienen voor de restauratie en afbouw van het landhuis. Het duurde meer dan negen jaar, voordat Cobraspen de voorkeur kreeg boven de vele kandidaten. Belangrijke voorwaarde was dat het openbare karakter van het landgoed gewaarborgd zou blijven. Luigi Prins kreeg de oorspronkelijke bouwtekeningen en de ontwerpen voor het interieur na veel moeite te pakken en besloot de wensen van de oorspronkelijke opdrachtgever nauwgezet te volgen. Zo ging men in China op zoek naar leveranciers van het juiste natuursteen, beeldhouwwerken houten ingegraveerde paneelwerken. Cobraspen werkt in opdracht van het Nederlands Monumenten Bezit aan dit project en het pand zal na de restauratie - eind van dit jaar - als kantoorvilla worden verhuurd. Voor veel mensen in deze omgeving is Luigi Prins een welhaast mythische figuur die bij voor- en tegenstanders felle discussies uitlokt. Het kan eigenlijk ook niet anders als je in de vastgoedwereld zit, met zoveel belanghebbenden te maken hebt en je nek uitsteekt met gedurfde projecten. Maar in ieder geval kan hem een (zakelijke) liefde voor ons erfgoed niet ontzegd worden. We wilden hem graag eens beter leren kennen en daartoe verklaarde hij zich gaarne bereid. Maar het interview zou meer nuance krijgen als ook de gemeente Bloemendaal erbij betrokken zou worden. En zo kregen Paul Schaapman, beleidsmedewerker cultureel erfgoed van de gemeente, en Luigi Prins verschillende vragen maar dezelfde stellingen voorgelegd. Dit met als doel een beeld te schetsen van een wereld waarmee verreweg het merendeel van onze inwoners alleen maar visueel te maken krijgt. 9

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2011 | | pagina 9