7Een halfjaar in de leer bij
de beroemde Frank Lloyd
Wright in Talissin'
www.onsbloemendaal.nl nr. 3 najaar 2013
Hij zal er ongetwijfeld veel hebben
geleerd maar erg naar zijn zin had
hij het niet bij de chauvinistische
Fransen. In 1925 keerde hij terug
naar Bloemendaal waar hij ging
samenwerken met de lokale architecten Korringa
en Sevenhuijsen, later ook met Mulder en Van
Asdonk. Ook met J. H. Groenewegen, de ontwerper
van de voormalige montessorischool aan de
Vijverweg, heeft Van Kempen gewerkt. Die kon
wegens zijn neiging tot overspannenheid wel wat
ondersteuning gebruiken; zonder Van Kempen
zou dat monument vermoedelijk niet tot stand zijn
gekomen.
Succes
Zijn eerste zelfstandig uitgevoerde ontwerp in
onze gemeente, in 1927, was meteen een schot in
de roos. De villa aan de Westerlaan 14 (thans Den
Texlaan 52) te Aerdenhout werd lovend besproken
in het vaktijdschrift Het Landhuis, en daarmee
was zijn naam gevestigd. In de volgende jaren
kwamen zijn belangrijkste ontwerpen tot stand:
het Dorpshuis (1929), het badpaviljoen Het Ronde
Huis in Bloemendaal aan Zee (1933. Op last van de
Duitsers in 1944 gesloopt), en het politiebureau
in Overveen (1938). Daarnaast tekende hij een
reeks villa's en meer bescheiden herenhuizen in
Bloemendaal, en elders ook scholen, kerken en
andere openbare gebouwen. Ook uit het buitenland,
Zweden en Zwitserland, kreeg hij opdrachten.
Uiteraard werden niet al zijn ontwerpen uitgevoerd.
Van Kempen was een van de inzenders op de
prijsvraag voor een nieuw gemeentehuis in 1931
en daar kwam, zoals bekend, niets van terecht.
Datzelfde lot trof zijn spectaculaire ontwerp voor
een protestantse kerk in de omgeving van de
Brouwerskolk, waar ook het nieuwe gemeentehuis
had moeten komen. Als dat gerealiseerd was, zou
het nu ongetwijfeld tot de hoogtepunten van de
vooroorlogse architectuur worden gerekend.
Stijlen en invloeden
In 1930 verbleef Van Kempen een halfjaar bij de
beroemde Frank Lloyd Wright in Talissin, Californië.
De invloed van deze grootmeester is goed te zien
in zakelijk-expressionistische ontwerpen als het
Dorpshuis en het Ronde Huis. Maar Henk was niet
eenkennig. Behalve expressionistische zijn ook
functionalistische elementen in zijn werk terug
te vinden. Latere ontwerpen zoals het landhuis
Mariënbosch vertonen weer meer traditionalistische
kenmerken. Van Kempen was praktisch en zakelijk
ingesteld, en hield rekening met de voorkeuren van
zijn opdrachtgevers. Maar hij trok ook zijn grenzen.
Een opdracht voor de bouw van een gotiserende
kerk wees hij van de hand.
Het Paviljoen te Bloemendaal aan zee, afgebroken in de Tweede
Wereldoorlog
I
TB£C3«!KsrrT!ï raar- =-
'U-. - .üfe»