297
12 december 1968
Heemsteedse ingezetenen op het gebied van de gemeentepolitiek is niet
gebleken dat men van het gemeentebestuur veel meer had verwacht, dan
men heeft gekregen. Toch meen ik, dat wij ons kritisch deze vragen steeds
opnieuw moeten stellen zoals ook een schipper steeds kritisch moet zijn
ten aanzien van de gegevens, waar hij zijn positie op bepaalt.
Zo dienen wij ons ook steeds af te vragen of wij voldoende tot stand-
brengen, waar het nageslacht plezier van zal hebben. Mijn fractie meent,
dat zowel in het algemeen het bestuur als in het bijzonder het bouwen in
en vormgeven aan onze gemeente beoordeeld moet worden tegen de ach-
tergrond van deze gedachte, zodat niet alleen wij, die nu leven, maar ook
zij die na ons komen, er gelukkig mee kunnen zijn. Wij leggen hier graag
de nadruk op, omdat wij een toenemende stroming menen te onderken-
nen, waarbij men geheel anders redeneert.
Uitkijkend over de iets woeliger geworden politieke zee om ons heen,
z:e ik rode en zwarte tonnen van uiteenlopende grootte, welke de uiterste
grenzen van het vaarwater in alle duidelijkheid aangeven. Wanneer zulk
een grens wordt gepasseerd hangt, zo weet eike waddenzeiler, de stran-
ding slechts af van het getij, dat valt of rijst. Wij houden gaarne de bol-
ronde rood-zwartgestreepte tonnen in het oog waar steeds gekozen kan
worden welk vaarwater onder de gegeven omstandigheden bevaren dient
te worden, zonder voor het slagen van de tocht afhankelijk te zijn van de
stijging van het conjuncturele getij.
Od 15-12-1966 (pag. 315) heeft de heer Verkouw geciteerd dat de con-
fessionele partij een godsdienstig en geen politiek signatuur heeft en daar-
om dubbelhartig, dubbelmondig, enz. moet zijn. Wij menen dat de tegen-
stelling godsdienstig-politiek nîet werkelijk bestaat, omdat de beginselen
in de politiek groeien op de akker van de levensbeschouwing, de gods-
dienst, en niet op het politieke terrein zelve. Sinds in zijn partij de ideeën
over de verwerkelijking van de idealen en de idealen zelve even ver uit-
een blijken te lopen als die van een gezeten burger en een fanatieke revo-
lutionair, zal de heer Verkouw zijn kiezers straks duidelijk moeten
maken welke vleugel hij vertegenwoordigt of uit welke bron hij zijn poli-
tieke beginselen put. Op mijn beurt begrijp ik hoe moeilijk deze ont-
wikkeling, juist voor de heer Verkouw als doorbraak-man, is en nog
gaat worden. Een reactie na twee jaar is een trage reactie, maar de ver-
deeldheid in zijn partij op zo grote schaal, manifesteerde zich pas kort
geleden. Het begrip voor elkanders moeilijkheden zal de samenwerking in
deze raad zeker niet schaden. Het verheugt ons te kunnen zeggen, dat de
verdeeldheid in de confessionele partijen landelijk, dank zij gesprekken
en gezamenlijke studie, afneemt, hetgeen te zijner tijd toch ook z'n in-
vloed op de meer locale situaties zal kunnen hebben. Mijn fractie ver-
tegenwoordigt niet één belangengroep tegenover de gemeenschap. Waar
het belang van de enkeling of groep niet parallel loopt met het belang
van de gemeenschap, de overheid, trachten wij na een afweging van die
belangen tot een rechtvaardige oplossing te geraken, daarbij bedenkend
dat in de tegenwoordige tijd iedereen, arm of rijk, oud of jong, ziek of
gezond, sterk of zwak, door de overheid in de verdrukking kan komen.
Niet één van die allen mag door de overheid achtergesteld worden bij de
anderen. Oplettendheid en zorg, waar de mens in de moderne maatschap-
pij in de knel komt, willen wij betrachten.
Na het plaatsbepalen dienen wij het doel van de vaart vast te stellen,
anders wordt het spelevaren, wat ik graag doe maar niet hier. Staat ons
dat doel als ideaal voor ogen, dan dienen wij de punten te kiezen welke wij
op weg naar het doel willen bereiken. Pilosoferend over dat doel, dat
ideaal, bemerk ik dat de formulering niet gemakkelijk is. Onwillekeurig
werken wij ik denk dat het U niet veel anders gaat dan mij met
een betrekkelijk vaag begrip: in de geest van: b.v. een door een goed
bestuur tot bloei gebrachte gemeente, waar alle bewoners gelukkig, vei-