î«?r„nu eigenltjk ont.f.n en hoe 1. zo ieü „n i, 0.
toekomst te voorkomen? Spreker dacht dat het duideiijk îs, dat ee£
aantal jongeren waaronder verschiliende uit onze gemeente, lets heeft
willen zeggen in verband met het Kerstfeest.
29 januari 1970 15
Zoals bekend, verscheen in de pers het bericht dat de burgemeester de op-
voering van het wagenspel zou hebben verboden, waarbij werd vermeld dat
dit verbod rustte op diens persoonlijke levensbeschouwing. Ongetwyfel
zal een ieder het met spreker eens zijn dat de persoonlijke levensove -
tuiging van de burgemeester nooit op zichzelf de grond mag zijn waarop
een activiteit wordt verboden en waarop hij zijn gezag als Hoofd van de
P°Alleen al de verslaggeving in de kranten en het daarvan zo duidehjk
afwijkende antwoord van de burgemeester moge de burgemeester tot de
overtuiging brengen dat de vragen op goede gronden zijn Sestel<l.
Immers zonder deze vragen zou de burgemeester met m de gelegenhe
gesteld zijn de ware toedracht te vermelden, waardoor verkeerde mdruk-
ken bij buitenstaanders zouden zijn gewekt. Op deze wijze îs de burg-
meester in de geiegenheid gesteid formeel en m het openbaar zijn visie op
Het Kerstfeest, naar wij beleiden het feest van de geboorte van Christ s,
waarbij het iicht in de wereld kwam en de mensheid weer uitzicht kreeg
op de Verlossing van het kwaad. t
Het Kerstfeest, dat in onze vermaterialiseerde maatschappij dreigt te de-
graderen tot een machtige economische impuis voor de middenstand waar-
bii het Stille Nacht, Heiiige Nacht, ons inkopen doen m het warenhuis
begeieidt en wij onder de klanken van Kerstiiederen gestimuleerd worden
ons geid in de winkelstraten uit te geven.
Het Kerstfeest, waarop elkaar bestrijdende volkeren een dag de wapens
neerleggen om Vrede op Aarde te zingen, om de volgende dag extra uit-
gerust het oorlogsbedrijf te kunnen voortzetten.
Moet het ons verbazen, dat vele jongeren dit niet meerkunnenbegrijpe
Dat zij de drang krijgen om hier tegenin te schreeuwen? iT1„fprn
Het wagenspel heeft noch naar de vorm, noch naar de mhoud de mstem-
ming van sprekers fractie. Maar iets van de schreeuw kan zij begnjpen.
De onvrede met de bestaande toestand moet ook ons beheersen. Juist om-
dat de Christen geen vrede heeft met deze wereld, wil hij het Kerstfees
V1 Omdat het Kerstfeest niet is het feest van de intieme gezelligheid en
sentimentaliteit maar omdat dit feest de Christen leert dat zijn stnjd om
vrede en gerechtigheid nooit mag eindigen.
Veel te snel echter zijn wij geneigd het compromis te sluiten, een compro-
mis waaraan vele jongeren geiukkig nog niet toe zijn.
Daarom hadden wij zo graag gezien dat de burgemeester tijdig met
deze jongeren persoonlijk contact had opgenomen, met hen had gepraat,
opdat hij oog zou hebben gekregen voor de problemen waarmee deze toc
echt goedwiliende jongeren worsteien. m
Wii hebben ook niet begrepen waarom de burgemeester hen op de
nieuwjaarsreceptie niet heeft laten spreken. Wellicht dat hij begrepen
had dat het hier niet ging om jonge mensen die schreeuwen om te schreeu-
wen en kwetsen om te kwetsen, maar om jonge mensen die schreeuwen
omdat zii gekwetst zijn. Bn dan had de burgemeester ook wellicht metzijn
persoonliik gezag veel meer kunnen doen dan met zijn formele autoriteit.
Sprekers fractie is dan ook blij dat zij vernomen heeft dat de burgemeester
inmiddels wel een uitvoerig onderhoud met deze jongeren heeft gehad,
een onderhoud dat zeker bijgedragen heeft tot wederzijds begnp.
Spreker wii met klem herhalen, dat het Wagenspel met de instemming
van ziin fractie heeft. Maar zij vindt dat ook naar de stem van het pro-
test geluisterd moet worden. Uit de grond van haar hart wenst sprekers