16
29 januari 1970
fi actie de burgemeester toe dat hij bij voorkomende gebeurtenissen tijdig
de wegen zal vinden om ook de vaak onhandige en recalcitrante jongeren
te leiden en te begeleiden, tot een beter begrip van elkaar en tot bevorde-
ring van de vrede in onze kleine gemeente.
De heer Bomans heeft van de heer van der Hulst gehoord dat het
wagenspel een schreeuw om vrede en gerechtigheid is. Spreker moet
echter constateren dat in onze gemeente de vrede op wrede wijze is ver-
stoord waardoor men een zeer onaangename kerstviering heeft gehad.
Met dit kerstspel is de vrede op de wereld op geen enkele wijze bevorderd.
De gerechtigheid is alleen te realiseren als men zich houdt aan de regels
van de democratie. Die regels, welke door de raad zijn ingesteld, zijn vol-
gens spreker geschonden omdat men zich daaraan niet heeft willen houden.
Spreker betreurt het dat in de kerk van de H. Bavo, door iemand in bijzijn
van de burgemeester en van de pastoor, de handelwijze van de burge-
meester is afgekeurd. Dat kan wel in een raadszaal of in een andere
vergaderzaal, maar daar had men niet de kerk voor moeten gebruiken
zeker niet nadat men de burgemeester had uitgenodigd het kerstevangelié
în de dienst voor te lezen. Spreker vindt dat de burgemeester en de pas-
t°or a's het ware in de fuik zijn gelokt. Dit is jammer genoeg niet be-
grepen. De brieven die spreker daarover heeft geschreven in het Haarlems
Dagblad zijn ook verkeerd uitgelegd. Spreker moet echter aantekenen dat
hij uit het Haarlems Dagblad gemeend heeft te moeten lezen dat het spel
m de kerk was opgevoerd, zodat spreker door een foute informatie mis-
schien te fel is uitgeschoten. AIs spreker hierbij pater Chapel gekwetst
heeft, wil hij graag zijn spijt daarover betuigen. Van de andere kant wil
spreker opmerken dat vanochtend om 5 over 8 sprekers brief voor de
radio door heel Nederland is gememoreerd, alsof hij het werk van pater
Chapel afkeurt. Dat is natuurlijk geenszins het geval. Spreker heeft zelfs
dikwijls diens diensten bijgewoond. Hij heeft het onkies gevonden dat
pater Chapel, na afloop van een oecumenische bijeenkomst de burge-
meester en de pastoor, spreker mag wel zeggen voor gek heeft gezet.
De heer WUlemse zegt, sprekende namens zijn fractie met uitzondering
van de heer van der Hulst, dat hij voldoende heeft gehad ain de zakelijke
beantwoording van de gestelde vragen. Spreker meent van de heren Ver-
kouw, de Ruiter en Beijen beluisterd te hebben dat zij met de zakelijkheid
en de formele juistheid van het antwoord van de burgemeester volkomen
akkoord gaan. Nu men echter ook het spel op zich in de beschouwingen
heeft betrokken, wil spreker ook het standpunt van zijn fractie nader uit-
een zetten. Sprekers fractie staat geheel achter de burgemeester wan-
neer hij m zijn beoordeling van deze zaak naast de zakelijke kant ook andere
argumenten, met mogelijk een persoonlijke inslag, gebruikt. Men zal er aan
moeten wennen dat er in toenemende mate in alle mogelijke vormen door
de jeugd geprotesteerd wordt tegen de huidige maatschappelijke verhou-
dmgen. Op zich verdienen protesten geen afkeuring. Het is goed dat de
jongere generatie, die zich mogelijk meer bewust is van de onvolkomen-
heden die in deze maatschappij aanwezig zijn, door te protesteren daar de
aandacht op vestigt, maar spreker zou daar de kanttekening bij willen
plaatsen dat een protest waardig moet zijn en binnen de normale fatsoens-
normen moet blijven. Het kan zijn dat onze normale fatsoensnormen
n'|3.t jmeer als zodanig onderkend worden, maar spreker gelooft dat zij er toch
altijd nog zijn. Spreker wil met een klein voorbeeld aangeven hoe gemak-
kelijk men tot excessen kan komen wanneer deze normale fatsoensnormen
uxt het oog worden verloren. Kortgeleden is de bisschop van Haarlem
tijdens een dienst op zondagmorgen in een van de Haarlemse kerken,'
waarm de bisschop voorging, op de meest vulgaire wijze uitgemaakt. Deze
uitmgen van protest zijn van een dergelijk onfatsoen dat zij nooit of te
mmmer getolereerd kunnen en mogen worden. Zo meent spreker ook,