244 30 september 1971 raad zich daa.r moeilijk aan kan onttrekken. Het is wêl zo, dat, als de zorg Per „gfeval" als voorbeeld wordt genomen, deze dan wel moet berusten op een overeenkomst vooraf, ook met partieuliere instellingen. Dan is natuur- lijk een verwijzing naar Release een zaak die ons in de Haarlemse schuit zou brengen. De heren Verkouw en Willemse hebben hun standpunt, bij het college bekend, ook hier weergegeven. Uiteraard wordt 'het minderheidsstand- punt door de meerderheid van het college gerespecteerd. Wethouder van Wijk zegt dat het naar zijn gevoelen gaat over de dis- tributie van overheidsgelden die in een gevestigde orde naar gevestigde regels aan de burgers ontnomen worden waama elke burger recht heeft op bescherming met gebruikmaking van die gelden. Spreker zegt elke burger. Recht en wet moet men niet te veel van elkaar onderscheiden. Doet men dat, dan krijgt men toestanden zoals d'ie zich in Frankrijk voordeden toen Poujade zei dat de belastingwetten onrechtvaardig waren waama hij opriep om geen belastimg meer te betalen; dergelijke toestanden krijgt men wanneer men die richting opgaat. Spreker onderkent voor Release wel positieve elementen. Hij is noch toe aan verguizing noch aan verheerlijking, zeker niet in de zin zoals de heer Verkouw liet blijken. Wanneer men woorden hoort als: „waar de overheid faalt daar is Release" dan zou spreker willen opmerken: zou een mens nog eens kunnen falen zonder dat de overheid het weer gedaan heeft, zonder dat die kameel er weer voorgespannen wordt? Zou een mens uit zichzelf ook eens een keer fouten kunnen maken? Waarom moet de overheid dat altijd gedaan hebben Mensen maken fouten met en zonder overheid. Dat is een van die opmerkingen die spreker weer meer aan het twijfelen brengt over deze zaak. Spreker zou de praktijk wilïen zien als de zaak wat meer uitgekristalliseerd is. Als spreker leest over „slacht- offers van de heersende moraal helpen", dan vraagt hij zich af: wat is de heersende moraal Wat bedoelt Release eigenlijk Welke moraal hebben zij op het oog? Wat heerst? Is dat het meerderheidsstandpunt in Nederland? Moet spreker daar die heersende moraal zoeken? Wie zijn dan die slachtoffers daarvan, dat men daar plotseling veiligheid voor zoekt Spreker ziet de slachtoffers van die moraal nog niet. Hij weet na- tuurlijk wel hoe men dat interpreteren moet. Zouden die mensen ook slachtoffers kunnen zijn „ondanks" die heersende moraal? Of omdat zij die moraal niet willen aanvaarden, ja verwerpen en bestrijden? Het is voor spreker een uitdrukking waar hij grote vraagtekens bij zet. Wat be- doelt men met voorlichting Men noemt dan een bepaald delict eigenlijk geen delict. Waarom alle andere moeilijkheden niet genoemd? Spreker vindt het allemaal te onduidelijk en het wijst in een bepaalde politieke richting. Terecht heeft de heer Van den Briel opgemerkt dat, als Release stelling neemt op het politieke vlak dat uitstekend is, maar moeten dan de overheidsgelderi aan een dergelijke instelling worden besteed Ook spreker meent dat wanneer het gaat over politieke stellingname daarvoor geen subsidie moet worden verleend. Dan redde men zichzelf, dan trachte men zijn beginselen in deze samenleving te doen ingaan en dan moeten zij daar groeien of doodgaan, in elk geval moet men de overheidsgelden daarvoor niet gebruiken. Als spreker leest dat Release haar doelstellingen wii be- reiken „met âlle middelen" en spreker ziet dan dat in bijna alle statuten en reglementen van andere verenigingen staat „met alle „wettelijke" mid- delen", dan vraagt hij waarom daar een woord is weggevallen. Wat moel spreker hier achter zoeken? Wat betekent dit? Release werkt nu ander- half jaar en er zijn prachtige dingen gebeurd. Spreker kan rustig zeggen dat hij ook wel opgebeld is door Release. Hij heeft toen geantwoord hoe hij een bepaald probleem juridisoh zag en hij is altijd bereid om dat nog te doen. Het is echter een geheel andere zaak of men op dit moment al

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Raadsnotulen Heemstede | 1971 | | pagina 26