11
In Dombey and Son lezen we op de laatste bladzij; Dear
grandpapa, why do you cry when you kiss me?'
Alleen bij de veranderde Dombey is er 'room for tears
Wij zien dus dat het met de sentimentele tranen in de boeken
van Dickens erg meevalt,
Lamartine, tijdgenoot van Dickens, doet zijn karakters heel
wat meer sentimentele tranen storten. Om U een indruk te ge
ven van de capaciteiten van de Fransen op dit gebied:
Lamartine laat in zijn roman 'Graziella' zijn held op 18-ja
rige leeftyd naar Italië gaan. Hij woont daar maanden lang bij
een doodarme familie van vissers, in de buurt van Napels.
Eén van de drie boeken die hij bij zich heeft is „Paul et Vir-
ginie" van Bernardin de St Pierre, waarin held en heldin een
idyllisch bestaan leidend op het eiland Reunion, door de
wrede maatschappij (in de persoon van de tante van Virginie,
die haar naar Parijs ontbiedt met het uitzicht op een grote
erfenis) gescheiden worden en van weemoed sterven. Alle an
dere personen uit het boek sterven ook van droefheid omdat
ze aan de verlokkingen van de fortuin geen weerstand kunnen
bieden. Dus alleen maar narigheid.
Dit verhaal nu wordt aan de ongeletterde Napolitanen voor
gelezen door de 18-jarige jongeling. De grootvader, de groot
moeder, de 16-jarige Graziella, haar 12-jarige broer, de
Franse jonge man en zijn vriend zijn constant in tranen.
Het 16-jarige meisje werpt zich op de knieën, ontrukt hem
het boek en kust het.
De volgende avond leest hij het boek uit. Snikkend, zonder
een woord te kunnen uitbrengen, gaat de hele familie naar
bed. Een jaar later sterft het jonge meisje natuurlijk ook
van liefdessmart, En dit boekje dateert uit 1852!
Vaak probeert Dickens via de humor, de uitbundige lach, zijn
lezers op wantoestanden te wijzen.
Het is bekend, dat in eerste helft der 19e eeuw het beroep
van verpleegster werd uitgeoefend door een betreurenswaar
dig slag vrouwen, zonder enige kennis van zaken, gerecru-
teerd uit de heffe des volks en veelal aan de drank.
Uit deze gegevens schiep Dickens de onsterfelijke Mrs.Gamp,
Er is niet één trek in haar karakter die ons redelijkerwijs
ook maar enigszins met haar zou kunnen verzoenen; zij is har
teloos, wreed, sluw, oneerlijk, gekleed in een haveloze vie-