THE LOVE POR THE UNDERDOG
Enkele opmerkingen i.v.m. een van de minder bekende werken
van Charles Dickens3 HARD TIMES.
Als we de romankunst van het Victoriaanse tijdperk globaal be
schouwen, zien we dat het principe „art for art's sake" maar
weinig in toepassing wordt gebracht. Met enige belangrijke
uitzonderingen en ik denk hierbij o.a. aan THACKERAY (his
principle was that we must accept the world as we find it)
en de Brontë Sisters, is de Victoriaanse roman de z.g. novel
with a purposes de roman dient een doel» zij is didactisch,
humanitarian, heeft een social tendency, bevat vaak een be
hoorlijke portie van „social criticism". Deze sociale critiek
treffen we zeer in 't bijzonder aan in de z.g. industrial
novels. Het publiek verlangt een werk dat een les bevat voor
de mensheid. Er is een strijd tegen het verkeerde, het on
recht, de misstand?, het protest tegen „the insolence of
office, the law's delay"^ er is het verdedigen van de ver
drukte tegen de onderdrukker, men vindt er wat de Engelsman
zo karakteristiek en beeldend uitdrukts „the love for the
underdog". Speciaal bij Dickens heeft de roman a peculiarly
insistent moral intention. Sir HENRY MAINE jurist en auteur
(1822-88) zegt hierovers „Dickens hardly ever wrote a novel
without attracking an abuse." Ieder van U kan dit met tal
van voorbeelden illustreren. We noemen enkel maar: Bleak
House, Oliver Twist, Barnaby Rudge, Christmas Carol etc.etc.
Natuurlijk komt dit alles voort uit een geschokt rechtvaar
digheidsgevoel, uit 't geloof in de noodzakelijke vooruitgang,
uit een gezindheid naar het Evangelie.
Toch komt de volgende 'gedachte op. Zou 'er naast al deze lof
felijke redenen bewust of onbewust nog een andere oorzaak ge
weest zijn. Het denken en schrijven van die tijd was sterk aan
banden gelegd, de thema's en onderwerpen toegestaan waren ten
zeerste beperkt, de schrijvers waren sterk door conventie en
traditie gebonden en ongeschreven taboes veroorzaakten aller
lei remmingen, niet in 't minst op 't gebied van de Roman
kunst. Iemand heeft deze periode eens getekend in de volgen-
148