THE LOVE POR THE UNDERDOG Enkele opmerkingen i.v.m. een van de minder bekende werken van Charles Dickens3 HARD TIMES. Als we de romankunst van het Victoriaanse tijdperk globaal be schouwen, zien we dat het principe „art for art's sake" maar weinig in toepassing wordt gebracht. Met enige belangrijke uitzonderingen en ik denk hierbij o.a. aan THACKERAY (his principle was that we must accept the world as we find it) en de Brontë Sisters, is de Victoriaanse roman de z.g. novel with a purposes de roman dient een doel» zij is didactisch, humanitarian, heeft een social tendency, bevat vaak een be hoorlijke portie van „social criticism". Deze sociale critiek treffen we zeer in 't bijzonder aan in de z.g. industrial novels. Het publiek verlangt een werk dat een les bevat voor de mensheid. Er is een strijd tegen het verkeerde, het on recht, de misstand?, het protest tegen „the insolence of office, the law's delay"^ er is het verdedigen van de ver drukte tegen de onderdrukker, men vindt er wat de Engelsman zo karakteristiek en beeldend uitdrukts „the love for the underdog". Speciaal bij Dickens heeft de roman a peculiarly insistent moral intention. Sir HENRY MAINE jurist en auteur (1822-88) zegt hierovers „Dickens hardly ever wrote a novel without attracking an abuse." Ieder van U kan dit met tal van voorbeelden illustreren. We noemen enkel maar: Bleak House, Oliver Twist, Barnaby Rudge, Christmas Carol etc.etc. Natuurlijk komt dit alles voort uit een geschokt rechtvaar digheidsgevoel, uit 't geloof in de noodzakelijke vooruitgang, uit een gezindheid naar het Evangelie. Toch komt de volgende 'gedachte op. Zou 'er naast al deze lof felijke redenen bewust of onbewust nog een andere oorzaak ge weest zijn. Het denken en schrijven van die tijd was sterk aan banden gelegd, de thema's en onderwerpen toegestaan waren ten zeerste beperkt, de schrijvers waren sterk door conventie en traditie gebonden en ongeschreven taboes veroorzaakten aller lei remmingen, niet in 't minst op 't gebied van de Roman kunst. Iemand heeft deze periode eens getekend in de volgen- 148

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1963 | | pagina 14